Na facebookovou stránku Dezinformace Patrika Jandy již náš web upozorňoval dvakrát. Poprvé, když velmi zavádějícím způsobem představoval reportáž ARD, která údajně měla přiznat, že během jara přeháněla ohledně COVID-19. Podruhé, když se zastávala dezinformátorů včele s Janou Petrkovou. Kromě nás na zvláštní informace na stránce upozorňoval i Jan Žabka na webu Hlídací Pes.

A nejen on. „V nedávné mou pozornost upoutala facebooková stránka Dezinformace vedená panem Patrikem Erhardem Jandou. Její autor se na první pohled tváří, jako by měl informovat a fact-checkovat dezinformační obsah. Původně mou pozornost upoutal jeho post o panu prof. Flégrovi ze 4. října, kde autor stránky označil za „dezinformaci“ i tvrzení, kde se pan Flégr minul v predikci nakažených o 3 dny. V tomto případě je označení dezinformace vyloženě přehnané, jelikož se nejednalo o pevné tvrzení, ale predikci a názor. Po tomto (ne)kvalitním rozboru jsem začal stránku sledovat s tím, že časem bych ji trošku dopodrobna prozkoumal.

Mohu jmenovat několik příkladů. Zde pan Janda obviňuje tehdejšího ministra zdravotnictví Prymulu z argumentačního faulu – tzv. Slamněného panáka. Kdyby si ale pan Janda přečetl celý článek a nejenom jeho nadpis tak by zjistil, že slova pana Prymuly nebyla mířena na všechny lékaře,nýbrž na ty, kteří situaci zlehčují a přirovnávají onemocnění covid-19 ke chřipce a jasně uvádí, že existují vědecká data, která takové srovnání zavrhují.

V jiném zase u bodu 1 pan Janda opomíná, že skutečnost, že se jedná o základní znalost, nijak nedevalvuje samotný výrok, který byl pravdivý. U bodu 2. pak pan Janda zapomíná, že pan Flegr tyto predikce vždy podmiňoval slovy „pokud nic neuděláme”. Takových drobností naleznete v postech stránky Dezinformace hromady. Kdy ale přetekl ten pomyslný pohár?

Pomyslný pohár přetekl, když na stránce vyšel post o videu Patrika Kořenáře „Roušky fungují! Ale…”

Nejprve se ale trošku pozastavíme. Jak jsem řekl v úvodu, již dříve jsem řešil téma mediální gramotnosti, práce se zdroji a jak rozeznat kvalitní článek od nekvalitního. Na příspěvky, kde jsem to řešil, se můžete podívat zde, zde a zde. Především považuji za základ to, že svá tvrzení mají lidé v diskusích zdrojovat a argumentovat věcně. Pak se tímto snažím sám řídit a pokud se mi nějaké tvrzení nezdá a chtěl bych ho kontrovat, tak uvedu přesně to, co se mi nezdá, proč se mi to nezdá a svá tvrzení podložím zdroji. Neřeším pak autorovu osobu ani jeho odbornost či neodbornost, ale řeším konkrétní tvrzení. To, co však předvedl autor stránky Dezinformace, byla klasická argumentační rovina, se kterou se setkávám na kons piračních fórech a s nimi spjatými diskusemi.

Autor článku označil video P. Kořenáře za dezinformační, což by samo o sobě nemuselo být špatně, jelikož každý má právo na kritiku. Problém ale nastal v tom, jak takové označení autor odůvodnil a jak dále pracoval v komentářové sekci s kritikou a odezvou. Nejprve se pojďme podívat, jak autor odůvodnil označení videa pana Kořenáře, za dezinformační. Výsměšný a hanlivý úvod budeme ignorovat. Jen podotknu, že …no posuďte sami. Celé odůvodnění najdete zde,“ píše Antonín Šlajch z projektu Iluminátor s tím, že příspěvek stránky Dezinformace rozebral. Celou analýzu Iluminátora si můžete přečíst zde.

„Na internetu existují projekty, které zdánlivě bojují s dezinformacemi, ale při podrobnějším zkoumání je, alespoň ve vztahu ke COVID-19, spíš vytvářejí. Zářným příkladem jsou Dezinformace. Anonymní projekt napadá ostatní weby a influencery, kteří komplexně pracují s vědeckými studiemi a názory odborníků, ve svých příspěvcích i diskuzích s nimi předvádí přehlídku argumentačních klamů a obvykle se opírá o často nepřesné výklady z mainstreamových médií nebo svůj vlastní názor. Aby zachoval zdání kredibility, pečlivě maže nesouhlasné komentáře opírající se o relevantní zdroje a blokuje jejich autory. Kritiku nechává pouze v “přijatelné” míře. Prostor také dává jiným nebezpečným dezinformátorům. Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo stránku sleduje a čerpá z ní informace, zvažte upozornění na pochybnou povahu tohoto projektu. Je potenciálně opravdu nebezpečný. A klidně přidejte komentáře, pokud už jste také dostali ban. Reakce Patrika Kořenáře na nařčen je zde,“ píše stránka Nešiř Mýtus. Stránka zveřejnila i některé smazané komentáře na stránce Dezinformace.


Jan Cemper

administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Své mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou, zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem. e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com