Je tu poslední den v roce a tak si dovolujeme zveřejnit výběr událostí, které nás tento rok pobavily.

Mediální dům MF Dnes opravdu neprožíval dobrý rok. Šéfredaktor deníku MF DNES Jaroslav Plesl se v pořadu Nedělní partie na FTV Prima rozhodl vyškolit komentátora Českého rozhlasu Plus Radko Kubička. Ztrapnil však jen sám sebe. Plesl se arogantním příspěvkem snažil se dokázat, že má komentátor Českého rozhlasu Radko Kubičko špatnou paměť, řídí se jen emocemi a argumentuje lží a to v souvislosti se jmenováním Marie Benešové ministryní spravedlnosti za hnutí ANO, přičemž dříve seděla v poslaneckých lavicích za ČSSD.

„Radko, kontrolní otázka. Koho jmenoval premiér Nečas ministrem spravedlnosti po panu Pospíšilovi?“ ptal se komentátora rozhlasu Plesl. Ten mu na to odpověděl, že Pavla Blažka, člena ODS. „Blažka, opravdu?“ znejistil komentátora Plesl. „No tak nevím,“ reagoval Kubičko. „Nevíš. Já vím, že nevíš. Protože kdybys věděl, kdyby sis to pamatoval, používal jsi historickou paměť, nemohl bys říkat, že standardní politické strany jmenovaly své straníky. Šla tam paní Daniela Kovářová, a to rozhodně nebyla členka ODS,“ naznačil špatně paralelu, kdy si premiér Nečas, stejně jako teď Andrej Babiš, měl údajně vybrat ministra, jak uznal za vhodné. „S tebou je to podobné jako s těmi lidmi na demonstracích. Vy si prostě nepamatujete nic a řídíte se pouze okamžitou emocí. To nejde takhle. Nejde. Argumentuješ něčím, co není pravda. To nejde takhle, musíš pracovat s fakty,“ pokračoval šéfredaktor MF DNES v monologu. Jenže pravdu měl Radko Kubičko. Po odvolání Jiřího Pospíšila z funkce ministra spravedlnosti do vedení resortu totiž skutečně nastoupil Pavel Blažek. „Naproti tomu Daniela Kovářová, kterou Plesl označil za nástupkyni Pospíšila v Nečasově vládě, správným tvrzením nebyla. Ač byla skutečně ministryní spravedlnosti, nebyla jí v Nečasově vládě, ale v úřednické vládě Jana Fischera, která jí předcházela,“ upozorňuje Aktuálně.cz.

Aby to nebylo málo, poněkud zvláštní článek vydal internetový deník Idnes.cz o blackoutu ve Velké Británii. Ve zprávě z 9. srpna se dozvíme, že část Velké Británie postihl rozsáhlý výpadek proudu. Na tento článek byl náš web upozorněn čtenáři, protože některé věty nedávají absolutně smysl.  Výsledkem našeho hodnocení je, že žádnou dezinformaci neobsahuje. Pasáže v článku ovšem vypadají na to, že jsou výsledkem automatického překladače. Posuďte sami.

  • Hned v úvodu se dozvíme, že „provozovatelé energie pro jihovýchod, Midlands, jihozápad a Wales uvedli, že došlo k závažnému incidentu ovlivňujícímu elektřinu.“ Z textu to tedy vypadá, že došlo v Británii k nějakým inicidentům, nikoliv k odpojení dvou velkých elektráren.
  • A Idnes pokračuje. „Lidé používali své telefony jako pochodně.“ To, že by někdo v Británii zapaloval mobily považujeme za velmi nepravděpodobné.
  • Dále se dozvíme, že „Network Rail uvedl, že všechny vlaky byly zastaveny po přepětí na národní síti, ale jeho signalizační systém se vrátil online. Cestující byli varováni, aby očekávali zpoždění.“ Nešlo by napsat, že prostě na železnici na krátkou dobu vypadl zabezpečovací systém a vlaky nabraly zpoždění?
  • Na stranu druhou, ještě že tam mají lékaře, kteří pracují plošně. „Mluvčí nemocnice uvedla, že zaměstnanci pracují plošně, aby byli pacienti v bezpečí,“ napsal Idnes.

A nakonec zpravodajský web iDNES.cz zveřejnil článek informující o tom, že z profilu premiéra Andreje Babiše na Twitteru se stává seznamka. V první verzi se autorka článku Marie Lesáková nechala napálit a napsala, že premiéra k zprostředkování seznamky vyzval místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek. Ve skutečnosti šlo o falešný účet.

Letos se také ukázalo, že biologie není silný obor pana prezidenta Zemana. „Víte, co jsou lumíci, dílem brouci, dílem motýli, kteří trpí sebevražedným komplexem, vrhají se do moře, kde utonou, protože neumějí plavat,“ řekl v pořadu.

Pan prezident si přitom spletl dva živočišné druhy dohromady. Lumíka a lumčíka. Lumík je savec, lumčík je hmyz. Jde pochopit, že „motýle“ byly nedávno poměrně často zmiňovaným živočišným řádem, jenže problém je ten, že lumík opravdu není hmyz ani motýl nýbrž hlodavec a mýtus je i jeho „páchání sebevražd“. Lumíci jsou poměrně dobří plavci. „Lumíci mají každé tři nebo čtyři roky populační boom.  Když se jejich koncentrace stane v jedné oblasti příliš vysokou, vyrazí velká skupina hledat nový domov. Lumíci umí plavat, takže pokud se dostanou k vodní překážce, jako je řeka nebo jezero, mohou se pokusit je překročit. Nevyhnutelně se jich několik utopí. Ale stěží je to sebevražda,“ píše Jan Jandourek pro Forum24.

Pěkné „vykuky“ mají i ve Francii. Francouzský politik Eric Woerth se chtěl před svým národem předvést a na Twitteru zveřejnil fotografii, jak zdolává stěnu alpského štítu na hoře Aiguille d’Argentière. Diskutující na Twitteru ale upozorňují na některé nesrovnalosti, které při bližším zkoumání snímku vyvstávají a vše vypadá na to, že fotka byla otočena o 90 stupňů.

Že úroveň pořadů TV Barrandov je „vysoká“ asi všichni vědí. Centrální moderátor (zatím TV Barrandov) Jaromír Soukup například v pořadu Moje zprávy barvitě líčil z příhodu z Písku. Při prohlídce tam totiž nějaký řidič vyložil zřejmě užovku. Jeden z uživatelů to na Facebooku okomentoval takto: „On tak slastně mlaská, že jsem na toho hada dostal chuť taky.“

https://www.facebook.com/michael.skrivan.3/videos/1149483265260476/

Prezident Putin v rámci své pracovní cesty navštívil Suvorovovo vojenské učiliště v Petrohradě. Žáci učiliště mu na videu předvádějí funkční modely letadel a lodí, na kterých ukazují své technické dovednosti. V odborné dílně zaměřené na robotiku mu pak žáci s hrdostí demonstrují své vojenské miniroboty, které umí reagovat na hlasové povely. Celé video pak na Twitteru zveřejnila ruská agentura RIA Novosti. V příspěvku agentura hrdě informovala o rozcvičce nových vojenských robotů před prezidentem Putinem. Tato ukázka vysoké odbornosti mladých studentů má však jeden zásadní háček.

Miniroboty nevyvinuli na uvedené škole, ba dokonce ani v Rusku. Jde o roboty Biolid, které vyrábí jihokorejská společnost robotů Ltd. Tyto roboty se již více než šest let prodávají i na E-bay nebo na Amazone. V současnosti je například Amazon nabízí za 1300 dolarů. Na kanálu YouTube je promovideo z dubna 2013, ve kterém uživatel se svým robotem předvádí přesně tytéž cviky, které demonstrovali i žáci učiliště před prezidentem Putinem. Redakce internetového portálu Znak.com  požádala školu o vyjádření (v době psaní tohoto článku – bez odpovědi).

Není to první případ, kdy Kremlem kontrolovaná média šířila přikrášlené informace, jejichž cílem je prokázat technickou vyspělost Ruska. Státní televize TV Rossija 24 odvysílala 11. prosince 2018 zprávu o nejmodernějším robotovi jménem Boris. Jak se později ukázalo, nešlo o sofistikovaného robota, ale o člověka oblečeného v kostýmu. Jindy se v ruských médiích jako skutečné záběry z válečného konfliktu použily snímky z počítačových her. Ruské ministerstvo obrany takto prezentovalo například „nezvratné“ důkazy o tom, jak americká armáda pomáhala jednotkám ISIS na Středním východě. Ukázalo se, že těmito důkazy byly snímky z počítačové hry AC-130 Gunship Simulator. V jiném případě zase televize „Pervyj kanal“ odvysílala reportáž věnovanou mrtvému ruskému vojákovi ze Sýrie, v níž použila záběry z PC simulátoru Arma 3.

Vážení čtenáři, jménem redakce webu Manipulátoři.cz vám přeji úspěšný rok 2020.


Jan Cemper

administrator

Autor je šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz a rovněž zakladatel iniciativy Proti projevům nenávisti e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com