Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komunikace

Pokračující (ne)úspěšný boj Facebooku s koronavirem

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Minulý týden představil Facebook nová opatření v boji s nepravdivými informacemi o koronaviru. Navazují na sérii předchozích kroků, jako například zřízení informačního centra o koronaviru nebo nabídka bezplatných reklam pro Světovou zdravotnickou organizaci (WHO) a jiné zdravotnické instituce.

Společnost zvýšila finanční prostředky pro organizace zabývající se fact-checkingem v mnoha částech světa. Facebook zároveň rozšířil spolupráci na více než 60 organizací. Díky tomu funguje fact-checking ve více než 50 jazycích.

V případě, že fact-checker označí nějakou zprávu za klamavou, Facebook sníží její viditelnost a zároveň ji označí varovným štítkem. Díky tomu se například během března podařilo takto označit až 40 milionů příspěvků. Jak Facebook dále informuje, až 95 % uživatelů se rozhodlo neotevřít zprávu, na níž se nacházelo varovné označení.

Facebook bude navíc nyní upozorňovat lidi, kteří nějakým způsobem reagovali na dezinformační zprávu, že příspěvek obsahoval nepravdivé informace a byl smazán. Zároveň budou tito lidé nasměrován na zprávy WHO .

Jak je to ve skutečnosti?

Facebooku se však stále nedaří vyhrát boj nad dezinformacemi. Společnost Avaaz zjistila, že miliony lidí jsou stále vystaveny hoaxům a výmyslům. Podle zveřejněné analýzy velké množství zpráv zůstává na Facebooku bez adekvátního označení i přesto, že je fact-checkeři odhalili jako nepravdivé. Navíc Facebook reaguje příliš pomalu, někdy trvá až 22 dní, než společnost označí zprávu varovným štítkem. Za tento čas se však informace dokáže dostat k velkému množství lidí.

V neposlední řadě, Facebooku se nedaří zachytit dezinformace, které se objevují ve skupinách na sociální síti. Problém se týká veřejných i soukromých skupin. I přesto, že společnost slíbila, že takové stránky bude odhalovat a rušit, sociální sítě jsou stále plné medicínských hoaxů, které dokáží ohrozit životy.

Jako problém se navíc jeví fact-checking, který funguje i na Slovensku . Od února tohoto roku je sice aktivní tato služba i u nás a v Česku ve spolupráci s francouzskou tiskovou agenturou Agence France Presse, ale obě země mají však pouze po jednom specialistovi. Fact-checker na Slovensku je Róbert Barca. Jeden člověk na hodnocení příspěvků v celé zemi je však velmi málo. Není proto překvapením, že se v slovenském prostředí nedaří odhalit velké množství nepravdivých nebo zkreslených informací o koronaviru.

Článek napsala Katerína Dřevěná, článek vyšel původně na webu antipropaganda.sk

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Antipropaganda.sk

Recent Posts

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

16 hodin ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

23 hodin ago

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

2 dny ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

3 dny ago

Za smrt lidí na Majdanu mohou jednotky Berkut

Proruští aktivisté tvrdí, že ukrajinské síly údajně páchaly na východě Ukrajiny v letech 2014-2022 nejrůznější…

3 dny ago

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google