Sociální síť Twitter se přeměnila v sociální síť X a její majitel Elon Musk spustil velké změny. Například zrušil blokace lidem, kteří původně měli porušovat podmínky sítě, včetně bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Zároveň zrušil některé možnosti jak nahlašovat dezinformace. A v neposlední řadě také komercionalizoval modré tlačítko.
„Dříve jsme byli zvyklí, že modrá fajfka znamená, že je účet ověřený. Dlouho jsme na to odkazovali i v rámci vyučování mediální gramotnosti, že se podle ní dá účet ověřit,“ říká pro Český rozhlas Lucie Čejková, výzkumná pracovnice Masarykovy univerzity a lektorka spolku Fakescape, který učí veřejnost odhalovat dezinformace. „Teď se ten symbol ověřenosti stal symbolem předplatného a téměř ztratil relevanci,“ doplňuje.
Modrou fajfku tak dostal falešný profil CNN nebo BBC. „Jedna z kolujících dezinformací z falešného profilu britské BBC například tvrdila, že investigativní médium Bellingcat našlo důkazy o pašování zbraní do Gazy z Ukrajiny. Servery Bellingcat i BBC informaci pohotově popřely, na internetu se však už šířila nekontrolovaně dál. Další z dezinformací z účtu s modrou fajfkou je třeba nedávné video s popiskem „Zbabělí izraelští vojáci unesli šestiletou a tříletou palestinskou holčičku“. Po podrobnějším zkoumání však lidé zabývající se odhalováním falešných zpráv zjistili, že se jedná o video nejméně dva roky staré,“ uvádí příklady Ověřovna Českého rozhlasu.
A jak je to možné? Modré fajfky, které ověřují autenticitu uživatelů, především pak známých osobností, si uživatelé nyní musí zaplatit pomocí funkce “Twitter Blue”. Podle oficiálního ceníku je cena za Premium X 249 Kč měsíčně při nákupu přes mobilní aplikaci a 217 Kč při nákupu na webových stránkách. Sociální sítě pak již neověřují, zda je profil pravý nebo falešný.