Facebook zablokoval stovky dezinformačních stránek navázaných na Rusko


Server medium k tomu tématu píše:
Téměř 300 stránek na FB bylo zablokováno, protože koordinovaně šířily dezinformace. Stránky se maskovaly jako zájmové od jídla, přes cestování, až po podporu autoritářských režimů a šířily obsah ruské mediální agentury „Rossiya Segodnya“ a hlavně serveru SputnikNews. Tyto stránky měly systematicky a skrytě zvyšovat dosah zpráv této agentury do více než dvanácti zemí. Některé ze stránek měly tisíce sledujících a Sputnik byl často jediný zdroj, který se zde sdílel.

Díky nezávislým organizacím se podařilo najít schémata, důkazy a ukázat rozsah a dopady takovéto dezinformační operace. Hlavní obsah příspěvků tvořily články na Sputniku a videa ze služby TOK. Sputnik je přímo včleněn do agentury „Rossiya Segodnya“ a vychází ve více než třiceti jazycích. V zakládací listině má tato agentura ‚chránit národní zájmy Ruské Federace v informační sféře‘. TOK je méně známý portál s videi, ale dává jasně najevo, že je pod křídly agentury „Rossiya Segodnya“ – je to napsáno v hlavičce webu.

Celá síť byla velmi velká, v některých početných skupinách se objevovaly příspěvky každých několik hodin. Dohromady měly přes 850.000 sledujících, byť ne unikátních uživatelů. Při stejné metodice má oficiální stránka Sputniku necelých 500.000 sledujících. Přes tyto manipulační stránky dosah Sputniku a tedy i ruských dezinformací narostl na 170%.

Facebook k tomu dodává:
Přestože se správci stránek snažili své identity utajit, našli jsme, že stránky a účty mají vztah k zaměstnancům Sputniku – zpravodajské společnosti z Moskvy. Stránky často sdílely příspěvky s tématy anti-NATO, protestních hnutí a korupce v západních zemích.

Články, které mířily proti NATO byly časté hlavně v pobaltských zemích.