Asi všichni znají clickbaitové weby jako „Mix24“ nebo „AAzdraví“. Nedávno vznikl další podobný web „ePřehledně“, který opět láká zavádějícími titulky.
„Zásadní změna pro všechny majitele občanských průkazů v Česku. V roce 2024 je potřeba udělat s ním důležitou věc,“ dozvíte se například v titulku jednoho z článků. Ve skutečnosti jde ovšem jen o článek informující o aplikaci „eDoklady“, která je nepovinná. „Lidl rozjel v Česku velkou novinku. Lidé nevěří vlastním očím, co si to dovolil,“ píše jindy. V tomto článku jde ale jen o to, že řetězec lidi více nutí na samoobslužné pokladny, kdy v některých časech na některých prodejnách testuje to, že jsou otevřené jen samoobslužné pokladny.
Clickbait je většinou poutavý titulek, který nutí čtenáře na něj kliknout. Může se jednat o titulek, který má pouze lidi nalákat a po prokliknutí se sice návštěvník většinou nic, co bylo slíbené v titulku, nedozví, nicméně zvýšil návštěvnost webu, a to i v případě, že web ihned opustil. Může jít ale i o titulek, který poutá na něco, co se na webu / ve videu / v článku návštěvník dozví. Titulek nebo upoutávka cíleně využívá tzv. mezery zvědavosti (curiosity gap), aby vzbudil u čtenářů webu zájem a navnadil je na další informace. Poskytuje pouze střípek informací, dostatečný k vyvolání zvědavosti, ale nestačí k jejímu úplnému uspokojení. To pak čtenáře pohání k tomu, aby klikli na odkaz a dozvěděli se více v propojeném obsahu. Úspěch clickbaitu tkví v lidské zvědavosti, řadíme ho mezi dezinformace s ekonomickou motivací.