BIS: Segment dezinformačních webů jen jednou ze součástí systému ruské hybridní strategie

Bezpečnostní informační služba vydala svou výroční zprávu za rok 2017. Za největší prioritu v kontrarozvědné činnosti BIS považuje zacílit se na aktivity Ruska a Číny. „V souladu se stanovenými prioritami, mírou rizik pro zájmy České republiky a vlastními kapacitami a možnostmi BIS byly prioritními cíli aktivity ruské a čínské státní moci ohrožující bezpečnost a další klíčové zájmy České republiky. Ruská činnost se kontinuálně orientovala zejména na vlivové operace a vědomé i nevědomé vytěžování českých zdrojů. Čínské aktivity v dotčeném roce vykazovaly oproti předchozímu roku méně ovlivňování a více zpravodajského pronikání,“ píše se ve zprávě.

BIS uvádí, že součástí ruské hybridní strategie, zaměřené proti ČR jako členovi NATO a EU, je informační boj. Kromě šíření informací o postojích Ruska se často jedná i šíření dezinformací, propagandy a klamů. „Proto BIS nerozpracovávala tzv. proruské dezinformační weby jako samostatný problém, ale věnuje se zpravodajskému rozpracování ruských vlivových operací proti ČR a jejím zájmům jako komplexnímu problému. Snaží se odfiltrovat balast (onu kouřovou clonu) a identifikovat (významný je zpravodajský kontext, ne to, jak mnoho propagandy či dezinformací objekt produkuje či distribuuje) klíčové linie ruských vlivových či infiltračních operací (vedených v kontextu politiky, ekonomiky, jaderné energetiky, ukrajinské krize atp.), za nimiž stojí ruská státní moc či na ni napojené klientské struktury. Z pohledu BIS je právě segment tzv. dezinformačních webů jen jednou ze součástí systému ruské hybridní strategie a v drtivé většině případů je součástí oné krycí kouřové clony, v níž a za níž se kryjí jiné zásadnější aktivity s vazbou na Rusko a jeho zájmy. Drtivá většina dezinformačních webů v českém jazyce je dílem českých (ideologicky motivovaných a přesvědčených o škodlivosti NATO, EU, USA, liberální demokracie či prvoplánově proruských) občanů, které nepodporují ruské entity. Tito aktivisté jen v rámci svých občanských práv a svobod šíří to, čemu věří, že je pravdivé. Jejich činnost je věcí diskuse a kritiky v rámci svobody slova a případně občansko-právních sporů, čímž ovšem nijak nezpochybňujeme, že tito lidé a jejich webové projekty zneužívá ruská strana pro šíření propagandy a dezinformací či pro podporu jiných komponentů hybridní strategie,“ dodává zpráva.

Zpravodajci dále varují před vlivem Ruska na energetiku. „O významné projekty v české energetice se setrvale zajímaly i zahraniční společnosti ze zemí, kde bylo nutné počítat s jejich silnou vazbou na tamní státní administrativu. Vyvstávala tím rizika spojená s jejich případnou účastí na takových projektech, neboť mohla být zneužita pro prosazování zahraničně-politických cílů zemí jejich původu, a to v rozporu se zájmy ČR,“ varuje BIS.

Česká rozvědka se také specializuje na extremismu. „Aktivity paramilitárních a domobraneckých uskupení nepředstavovaly reálnou bezprostřední hrozbu pro demokratické základy či bezpečnost ČR. Nedošlo k jejich radikalizaci či intenzivnějšímu užívání násilí, naopak poklesla aktivita i jejich bezpečnostní potenciál vlivem řady faktorů. Patrně nejproblematičtější bezpečnostní aspekt vyplývající z působení paramilitárních a domobraneckých uskupení spočíval v jejich proruské orientaci, kvůli které přetrvávalo riziko, že by mohly být zneužity k šíření proruské propagandy, k ovlivnění a destabilizaci bezpečnostní situace v ČR či k prosazování dalších cílů politiky ruského prezidenta Putina,“ píše zpravodajci. Na tento vliv upozorňují v rámci protiimigrační a protimuslimské scény. „Převážná většina tohoto spektra nadále veřejně deklarovala svůj odpor k setrvání ČR v EU a NATO a pozitivně se stavěla k politice prezidenta Putina či akcentovala tzv. slovanskou vzájemnost,“ upozorňuje.

Komentář:

Propojení dezinformační scény s Ruskem je naprosto zřejmé na Slovensku. 26. října 2018 policie zadržela na bratislavském letišti více osob. Dezinformačníc časopis Zem a Vek týž den večer informoval o zadržení ruského občana Jevgenija Paľceva. Paľcev má působit jako redaktor pro dezinformační web Hlavní zprávy. O případu psal již náš web zde. Stránce Dezinformácie, hoaxy a propaganda a Denniku N se povedlo zjistit, kdo jeJevgenij Paľcev. „Ukázalo se, že Paľcev udržuje kontakty s pracovníky ruské mediální skupiny Rossija Segodňa (Rusko dnes), kterou financuje Kreml. Na Facebooku je několik fotografií, na kterých Paľcev vyjednává v prostorách agentury Sputnik, která spadá pod tuto mediální skupinu,“ píše Dennik N.

Z českých webů je propojení zřejmé například u webu AC24.cz. „Na serveru se ve velké míře objevují přeložené články původně pocházející z anglicky psaných webů, často ze Sputniku a , ale patří mezi ně například i Breitbart, Southfront, Zerohedge, Strategic-Culture, Globalresearch nebo Whatdoesitmean, z nichž většina se věnuje převážně ruskému pohledu na mezinárodní prostředí a poslední uveřejňuje velké množství nepodložených konspiračních teorií, často odkazujících na neexistující dokumenty a zprávy ministerstva obrany Ruské federace,“ píší Evropské hodnoty. Sputnik, který vychází kromě češtiny v dalších 30 světových jazycích, je jediným portálem, který otevřeně přiznává, že je financován Ruskou federací. „Web je výrazně proruský a obdivuje ruského prezidenta Putina i českého prezidenta Zemana. Zabývá se migrační tématikou a často publikuje poplašné zprávy a spekulace o uprchlících, zajímá se ale také o dění v Sýrii, Ukrajině a demonstruje zkaženost západu a Evropské unie. Často se zde objevují i útoky proti oponentům Aeronetem podporovaných proudů. Významně se angažuje proti nevládním organizacím, médiím, ale také vládě a tzv. Pražské kavárně,“ píší Evropské hodnoty zase o webu Aeronet.

Jak nám můžete pomoci, se dozvíte zde.

Líbil se vám článek? Podpořte nás a staňte se naším patronem!
Jan Cemper