Agentura Behavio se zaměřuje především na firemní klientelu a firmám pomáhá – na základě názoru veřejnosti – prodat jejich produkt. Zkrátka, provádí marketingový průzkum. A nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že ve svém oboru patří mezi ty nejlepší. Proto nás velice zaujal jejich „pokus na zákaznících“. Agentura udělala průzkum na dvou skupinách lidí. Jedné zaplatila nepatrnou částku, druhé ne. Výsledkem je zjištění, že ti lidé, kteří mají nějakou motivaci, tak nad otázkami více přemýšlí.
Příspěvek agentury Behavio:
„Když se Čechům zaplatí za správné odpovědi, vědí najednou o uprchlících mnohem víc.
Udělali jsme pokus. Nechali jsme 500 lidí vyplnit znalostní kvíz o migraci. Polovině jsme dopředu řekli, že za každou správnou odpověď dostane 5 Kč, ostatní nic nedostali. Ti, kteří byli finančně motivovaní, měli v kvízu více správných odpovědí.
Třeba v otázce, zda většina uprchlíků ze Sýrie odešla buď do EU, nebo do Turecka, odpověděla jen třetina lidí správně, tedy že do Turecka a okolních států. Ve skupině, které se platilo za správné odpovědi, uvedla správnou odpověď téměř polovina lidí.
Při rychlých intuitivních reakcích jsme ve vleku emocí a obrazů, které vidíme nejčastěji. Mozek ze všech informací, které má někde uloženy, vybírá jen ty, které se mu víc hodí – například k tomu aby burcoval proti ohrožení, které pociťuje. I za cenu takové malé, často i podvědomé lži.“