Jak už jsme psali nedávno, poměrně novým trendem na sociálních sítích je poukazování na údajnou nebezpečnost elektromobilů. Vše souvisí se zákazem výroby spalovacích motorů (kromě těch na syntetická paliva) od roku 2035 na celém území Evropské unie. Autoři tvrdí, že baterie elektromobilů jsou nebezpečné, protože rychle hoří a špatně se hasí. Jako důkaz se šíří i video, na tvrzením o údajném požáru „v USA“, který vypukl ve „skladu elektrických automobilů“, když „baterie elektromobilu začala hořet“.

Jenže, nejednalo se o požár v USA, ale Austrálii a ve skladu především nebyly žádné elektromobily. „Pomocí zpětného vyhledávání videí jsme našli zprávy s videi stejného požáru, ke kterému došlo 28. dubna 2023 na předměstí Perthu v Západní Austrálii, nikoli v USA. Články z místníchze zahraničních médií poukazují na skutečnost, že tento požár vypukl na aukčním dvoře australské společnosti Pickles, která se zabývá prodejem a dražbou ojetých automobilů, konkrétně ve skladu u jezera Bibra. Žádný z článků však jako příčinu požáru nezmiňuje elektromobily,“ zjistila AFP. Společnost Pikles také vydala prohlášení, že požár vznikl ve skladu s vraky, nikoliv s vozidly určenými k prodeji. Rovněž majitel AFP řekl, že požár nezasáhl žádné elektromobily.

Skutečný požár aut je tedy šířen se smyšleným kontextem.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.