Už roky víme, že Rusko vede proti Evropě hybridní operaci, ve které se zatím nepodařilo nalézt dno. Jedná se útoky na nemocnice, výhružky bombami a dezinformace. Jedna zvrhlá dezinformace se šíří i nyní. Společnost Coca-cola prý dodala na Ukrajinu mobilní márnice.
Ukrajinci ve skutečnosti dostali 45 mobilních kotelen a dalších 60 jich dostanou v průběhu aktuální topné sezony. Kotelny přitom nemají sloužit armádě. Ukrajinský Červený kříž je rozděluje potřebným komunitám, které se ocitly bez teplé vody. Ukrajinec Andrej Bublyk, ředitel PR pro Ukrajinu a Moldavsko v Coca-Cola HBC, k tomu vysvětlil, že „jsou určeny pro školy, školky, nemocnice a obytné domy.“
Neznáme myšlenkový pochod člověka, kterého napadlo ukrajinský nápis „mobilní kotelna“ nahradit anglickým nápisem „mobilní márnice.“ Přesně to se totiž muselo stát, než zveřejnil upravené foto na ruském propagandistickém webu s titulkem „V oblasti Sumy byly objeveny mobilní márnice od Coca Coly pro ukrajinské ozbrojené síly,“ perexem o nezvladatelných ztrátách Ukrajiny a jednoduchým komentářem, že foto pochází z Telegramu. Původní ostrou fotku přitom pořádně zmenšil, aby nebylo vidět, že na ní došlo k primitivním úpravám.
„V tom všem by ale nemělo zapadnout, že obě strany mají obrovské ztráty a musí se s nimi vyrovnávat. Na použití mobilních márnic (ne od Coca Coly) k uložení těl před identifikací a pohřbem by vlastně nic špatného nebylo. Naopak.Je to určitě lepší způsob, jak se vyrovnat se ztrátami, než dělat to, co Rusko — například mrtvé nechávat za sebou a ještě střílet po ukrajinských vojácích, kteří je plánují pohřbít, rozdávat vojákům návody, jak kopat masové hroby nebo spalovat oběti svých zločinů jako odpad.
Autor: Fénix Popelavý