Ačkoliv je zjevné a dokázané, že Parlamentní listy zveřejňují dezinformace, přesto Parlamentní listy v poslední době vedou kampaň proti organizacím, které se snaží analyzovat a rozkrývat dezinformační scénu v ČR. Mezi nimi je i spolek Nelež, který se snaží přimět české firmy, aby na dezinformačních zdrojích neinzerovaly a tím je nepodporovaly. Činí tak bez nátlaku, pouze předkládá důvody, které by měly vést business ke společenské odpovědnosti i v tomto směru.

Spolek Nelež považuje Parlamentní listy za médium, které šíří dezinformace, a to v nepřehledném mixu s nahodile vydávanými informacemi všeho druhu, manipulativními názory a zaplacenými vlivovými obsahy. Vzhledem k dosahu Parlamentních listů považujeme toto médium za jednoho z nejvýznamnějších emitentů informační toxicity v českém digitálním prostoru. Důvodem nejsou jen shora uvedené příklady, kdy se opakovaně podařilo dokázat, že Parlamentní listy publikují bez jakékoliv kontroly a zdrojování zcela smyšlené články, jejichž obsah může ovlivňovat veřejné mínění v souvislosti s velmi důležitými tématy, jako je imigrace, válka a vztah ke spojencům nebo partnerské soužití.

Spolek Nelež se snaží odříznout dezinformační weby od příjmů. „Půmyslně a systematicky vyráběné dezinformace infikovaly českou společnost a oslabují její imunitu. Pro mnoho lidí je tak stále těžší rozlišovat mezi pravdou a lží. Snižuje se důvěra v tradiční média. Lidé neví, čemu mají věřit. A zmatení lidé jsou snadno manipulovatelní. Naším cílem je omezit šíření dezinformací. Dezinformační weby často čerpají příjmy z reklamy. Odříznutím webů šířících nenávist od těchto příjmů pomůžeme dezinformacím zamezit a naopak posílit důvěru v média, která pracují s informacemi profesionálně a současně zodpovědně a poctivě,“ píší v prohlášení. Do kampaně se zapojily stovky firem. Parlamentní listy proto špiní spolek Nelež ve svých článcích (1, 2), kromě toho však platí inzerci i v jiných médiích. Například v bulvárním deníku Expres si zaplatily článek: „Příběh bojovníka s dezinformacemi.“ V něm si dobírají Jakuba Kalenského a Bohumila Kartouse. Zvláštní je, že Parlamentní listy utrácí peníze u konkurence. Web Expres totiž patří společnosti MAFRA.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.