Do Evropského parlamentu se dostal Filip Turek se svým hnutím Motoristé sobě. Vsadil na kritiku klimatických dohod, především zákazu výroby aut se spalovacím motorem od roku 2035. Faktem ovšem je, že tento zákaz byl už odsouhlasen i Evropským parlament. Revize je silně nepravděpodobná.

Dne 14. února 2023 byla v Evropském parlamentu po bouřlivé debatě odsouhlasena směrnice, která od roku 2035 zakazuje prodej nových automobilů s motory s vnitřním spalováním v EU. „V roce 2026 dojít k přezkoumání celého zákazu a bude se o něm jednat znovu. Pokud vše poběží jako na kolejích, nejspíš to bude pouhá formalita a zákaz bude potvrzen,“ přiznávají i kritici opatření z webu Garáž.cz.

Nutné také dodat, že k absolutnímu zákazu nedojde. Z předmětného zákazu jsou vyjmuta auta jezdící na syntetická paliva, do nichž hojně investuje kupříkladu Audi nebo Porsche. Malým výrobcům aut s objemy výroby 1 000 až 10 000 nových automobilů v kalendářním roce, případně 1 000 až 22 000 nových dodávek, může být do konce roku 2035 navíc udělena výjimka. Ti, kteří registrují méně než 1 000 nových vozidel ročně, budou od tohoto nařízení úplně osvobozeni. Týká se to tedy pouze velkých automobilek a malosériové vozy budou moci i nadále mít spalovací motory.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.