I v českém prostředí se za pomoci automatického překladače šíří příspěvek, který udává, že k výrobě jedné baterie do elektromobilu (elektroauta) je potřeba „10 tun lithiové soli, 15 tun rudy kobaltu, 2 tuny rudy niklu a 12 tun rudy mědi. Příspěvek má jinak desetitisíce sdílení po celém světě.
Faktem je, že elektromobil (elektroauto) je sice považován za velmi ekologické řešení, ale má i obrácenou stranu. Těžba kobaltu, výroba baterie moc ekologická není. Jenže kobalt se těží jen na několika málo místech na světě. A často v podmínkách, které nejdou příliš dohromady s proklamacemi o udržitelném rozvoji, korporátní zodpovědnosti a ochraně životního prostředí. Britská televizní stanice Sky News zmapovala otřesné poměry v obřích dolech Katanga v Demokratické republice Kongo. V silně znečistěném prostředí pracují tisíce dětí, se kterými se navíc zachází jako s otroky. Některým jsou přitom teprve čtyři roky. Kobalt je lidskému zdraví nebezpečný. Způsobuje onemocnění plic a už pouhá konzumace rostlin, které vyrostly na zamořené půdě, může vést k průjmu, poškození štítné žlázy nebo selhání plic, píše Daily Mail, který o reportáži Sky News informoval.
Není však pravdou, že těchto surovin je třeba pro výrobu tolik. Například ve vozech BMW se nachází 6 kg lithia. Navíc vývoj baterií jde kupředu a baterie jsou čím dál lehčí a je třeba na ně méně surovin. Pro srovnání, u battery-packu s kapacitou 85 kWh u elektromobilu Tesla Model S se bavíme o hmotnosti přes 500 kilogramů, kdežto nové baterie od Sono Power se stejnou energetickou kapacitou váží pouhých asi 200 kilogramů.