Volby nevolby, které se zapíší do dějin. Jak se v Rusku „volilo“ v roce 2011


Psal se prosinec 2011. Hlavní zápletkou prosincových voleb do ruské Státní dumy nebylo napětí kolem jména možného vítěze. Ten byl stanoven předem a žádný hazardér by proti němu nevsadil zlámanou grešli. Pro vítězství Jednotného Ruska udělala státní moc první poslední, počínaje zastrašováním oponentů v průběhu kampaně a konče masovými manipulacemi s volebními lístky. Ruský Youtube je zaplaven amatérskými snímky dokazujícími organizovanou povahu volebního podvodu. Na vlastní oči tam můžeme zhlédnout pestrou škálu triků, od slepého přihazování lístků na hromádku vládní strany až po pořádání tzv. kolotočů. To, když místní vojenské posádky nebo zaměstnanci podniků jsou autobusy dopravováni postupně do všech volebních místností v okolí, aby mohli znásobit výsledek Jednotného Ruska.

Předtím než v roce 2016 odešel do důchodu, Leonid Krivenko pracoval jako kameraman v ruské zpravodajské televizi Rossija 24 deset let. Působil ve Studiu 7, které se věnuje vysílání živých přenosů a nahráváním rozhovorů s vedoucími osobnostmi politického života. Pro webový portál Rádia Svobodná Evropa poskytl rozhovor, ve kterém odhalil praktiky, kterými Kreml zasahuje do zpravodajství.

Při dotazu na zvláštní situace si penzista vzpomněl na bizarní událost z roku 2011, kdy se konaly parlamentní volby. „Z Kremlu přišla instrukce, kolik procent hlasů získala strana Jednotné Rusko (62,32 %). Po otázce editoru, jaké čísla mají ukázat u ostatních stranách, přišla instrukce, že reálné naměřené čísla,“ vzpomíná Krivenko s tím, že editor neměl chuť se hádat. Ve výsledku však součet zisků všech stran výrazně přesahoval 100 procent. Jednotné Rusko „získalo“ 62,32%, zisky ostatních stran jsou následující: 31,11%, 17,22%, 11,72%, 4,55%, 1,38% a 0,66%.

Video najdete zde. Všimejte si „výsledků“ od 39 vteřiny a počítejte:

„Policie zatkla v Moskvě a Petrohradu přes sto přívrženců opozice, kteří žádali svobodné volby. Podle očitých svědků bylo tentokrát zatýkání brutální. Policejní kordony mezitím přehradily přístupy jak ke Kremlu, tak na Triumfální náměstí. Nefungují některé nezávislé internetové stránky včetně stránek médií, naladěných kriticky vůči Kremlu. K prvním terčům hackerů patřily stránky liberálního deníku Kommersant, nezávislé rozhlasové stanice Echo Moskvy, opozičního týdeníku New Times či nevládní organizace Golos, která monitoruje průběh voleb jako jediný domácí nezávislý pozorovatel?,“ psala tehdy Česká televize.

Desetitisíce nespokojených Rusů tehdy následně přišly na masovou demonstraci v Moskvě proti výsledkům nedávných parlamentních voleb. Protestující nesouhlasili s výsledkem hlasování, které údajně s podvody vyhrála kremelská strana Jednotné Rusko. V závěru akce opoziční představitelé přečetli rezoluci se šesti požadavky, včetně konání nových voleb a propuštění politických vězňů.

Ruské federální televize, patřící k hlavním oporám režimu Vladimira Putina, následně večer porušily mlčení o protivládních protestech. Stanice NTV v hlavní zpravodajské relaci ukázala davy moskevských demonstrantů a nechala zaznít požadavky na nové, svobodné volby. Skutečně přišly desítky tisíc lidí,“ uvedla NTV k záběrům přeplněného místa demonstrace i přilehlých nábřeží. „Přišli zcela rozdílní lidé, různého věku a profesí, odlišných politických názorů. Hovořili jsme s burzovním hráčem i prodavačkami, studentem, penzionovaným policistou. Mnozí ani neměli nějaké politické přesvědčení, ale museli přijít, protože cítili, že výsledky voleb nejsou v pořádku,“ podotkl autor reportáže, než předal slovo demonstrantům. „Volby nebyly poctivé, je třeba je zrušit,“ prohlásil jeden. „Už toho bylo dost! Jak dlouho lze podvádět, považovat lidi za dobytek?“ dodal druhý.

Momentů, kdy ruské televize vysílají pravdu však není mnoho. Krivenko v rozhovoru uvedl, že velká většina zpravodajů si uvědomuje, že nejednou manipulují s fakty a poskytované informace jsou přinejmenším zavádějící, režiséři a moderátoři si s vtipem říkají, že jsou na řadě ve lhaní. Často ani nepodporují současný režim zosobněný prezidentem Vladimirem Putinem. Proč se tak chovají? Pro peníze.

Podle Krivenkova jsou oficiální platy velmi nízké, v televizi však funguje důmyslný systém bonusů a různých přilepšení, které dokáží plat i několikrát znásobit. Pokud se však někdo začne chovat v rozporu s představami vedení, jednoduše mu je vyplacena základní mzda ve výši 6 860 rublů (91 eur), což je i na ruské poměry nízký plat. Obzvlášť pro lidi žijící v Moskvě, která patří mezi nejdražší města na světě.

„Mnoho lidí je z regionů, do Moskvy se přistěhovali a vzali si hypotéky na své bydlení,“ přiblížil Krivenko. Základní platy by tak nestačily ani na splátky hypotéky.

Krivenko popsal i nepříjemný incident, ke kterému došlo během jedné z televizních debat. Hosté v různých relacích jsou pečlivě vybíráni a obecně se ví, jaké výroky od nich lze očekávat. „Byl tu velký skandál, když jsme měli hosta v pořadu o použití chemických zbraní v Sýrii,“ vzpomněl si bývalý kameraman. „Začal však mluvit o tom, jak Asadův režim vyrábí a používá chemické zbraně (což je v rozporu s tvrzením ruské a syrské propagandy), na co byl slyšet křik editoru, který vyzýval moderátora, aby hosta umlčel.“ Tento host se už více na obrazovce neobjevil.

Zdroje:

Antipropaganda.sk

Youtube

Archiv článku Monitora

Česká televize

Ostatní zpravodajské servery

 
Jan Cemper