Slovensko má za sebou parlamentní volby. Vítězem voleb se stalo hnutí OĽaNO se ziskem více než 25 % hlasů. Dosud vládní strana Smer získal 18,3 %, třetí skončilo seskupení Sme rodina, Kotlebovci jsou čtvrtí. ĽSNS získala o 0,07 % méně hlasů než minulé volby, hlasů získala o 20 tisíc více, v parlamentu bude mít o 3 poslance více. Do Slovenské národní rady se naopak nedostala strana SNS Andreje Danka a ani hnutí Vlasť Štefana Harabina.

Z hlediska boje proti dezinformacím je to dobrá zpráva. ĽSNS, SNS a Vlasť jsou uskupení, která si platila reklamu na dezinformačním webu Hlavné správy. Dezinformace však vypouštěla i druhá nejsilnější strana: Smer.

Smer zveřejnil před volbami sérii kampaňových videí, ve kterých účelově sestříhal aktuální i starší výroky Andreje Kisky a některých dalších představitelů strany Za ľudí. Smer opakovaně tvrdí, že pokud se Kiska stane premiérem, chystá se na Slovensko návoz tisíců migrantů, ačkoli jeho strana nic takového v programu nemá. Smer se takto snažil využít strach z migrantů v předvolebním boji. Kromě migrantů strašil Smer i Američany, kteří podle Smeru chtějí ovlivňovat výsledky voleb. Toto  naznačil  Robert Fico v reakci na zveřejnění nahrávek telefonátů mezi Andrejem Dankem a Alenou Zsuzsovou. Později to zopakoval i Ľuboš Blaha. Internetová společnost Google zablokovala asi tři desítky předvolebních reklam Smeru a také dvě jeho videa na platformě YouTube. Některé spoty jsou podle společnosti Google za hranicí pravidel, podle kterých je zakázáno šířit nepravdivé informace nebo podněcovat k nenávisti.

Slovenský Denník N upozornil na falešné účty v diskusích, které chválily stranu Borise Kollára, tedy třetí nejsilnější stranu Sme rodina.

Společnost Facebook pro změnu zablokovala na své sociální síti sedm stránek, které šířily propagandu ĽSNS. Stalo se tak v noci z úterý na středu 26.2. 2020. Blokované stránky porušovaly pravidla sociální sítě. Ta byla v říjnu 2019 zpřísněna zejména kvůli blížícím se americkým prezidentským volbám. Facebook však zpozoroval jejich porušování i na Slovensku. „Zjistili jsme, že zde funguje síť stránek, které se tváří jako nezávislá zpravodajská média, ale ve skutečnosti jsou propojeny na jednotlivce na pravém politickém spektru,“ řekl pro slovenský Denník N David Agranovich, který ve Facebooku šéfuje specializovanému týmu na odhalování globálních hrozeb.

Jedním z hlavních šiřitelů nesmyslů byl Štefan Harabin. Na svých mítincích strany Vlasť doslova chrlil dezinformace a lži. V reportáži se je snažil zachytit novinář Karol Sudor: „Publikum se dozvídá, že nevládní organizace rozložily justici, a tak nikdo nechce předsedat soudům. Nesmíme jít do jádra EU, neboť to znamená zánik státu. Z NATO prý vystupovat nepotřebujeme, protože zanikne samo. Na Slovensku jsou prý snahy integrovat pedofily do učitelského sboru.“

Falešnými profily si pomáhal i Andrej Danko. V souvislosti se záměrem zrušit dálniční známky satirický web Zemři upozornil, že pro návrh v anketě hlasovaly i pochybné profily s indickými a ruskými jmény.


Jan Cemper

administrator

Autor je šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz a rovněž zakladatel iniciativy Proti projevům nenávisti e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com