TRAPAS FTV PRIMA: V Hlavních zprávách odkazovala na parodický účet Ruské ambasády v ČR


Trapasem skončila reportáž FTV Prima z 30. srpna, která informovala o zakrytí sochy Ivana Stěpanoviče Koněva. FTV Prima v Hlavních zprávách informovala o statusu Velvyslanectví Ruska v ČR na sociální síti Twitter. „Ostuda! Velitele 1. ukrajinského frontu a hrdinu bojů v Karpatech nezastavil Wehrmacht, ale teď ho zastaví papundekl,“ citovala Prima status z Twitteru. Problém ovšem je, že citovala parodický účet. Že se jedná o parodický profil je zřejmé hned z popisku: „Informační servis o Ruské federaci a agen…teda diplomatech v České republice. Parody account,“ má napsáno účet v popisku. Ambasády mají navíc obvykle navíc názvy podle města, kde sídlí. Ne názvu státu. Oficiální profil, který má ambasáda na Facebooku, nese název „Velvyslanectví Ruska v Praze“ (rusky azbukou).

Celá reportáž FTV Prima. Citace falešného profilu v čase 1:20:

Socha byla v minulosti na protest opakovaně polévána rudou barvou, a to dvakrát ročně: k výročí osvobození v květnu a k výročí sovětské okupace v srpnu. Radnice Prahy 6 rozhodla o tom, že sochu dočasně zakryje neprůhlednou plachtou. Plachta však byla od té doby již dvakrát stržena a znovu zakryta. Ivan Stěpanovič Koněv byl kontroverzní osobností. Podílel se na osvobození Československa. Byl prvním spojeneckým velitelem, který po kapitulaci německých vojsk do rukou představitelů Pražského povstání vstoupil do Prahy. Zároveň ovšem na podzim 1956 vedl brutální potlačení Maďarského povstání sovětskou armádou, které si vyžádalo přes dva a půl tisíce obětí. V letech 1961–62 byl velitelem Skupiny sovětských vojsk v Berlíně během tzv. Druhé berlínské krize z let 1958 až 1961, která vyvrcholila výstavbou tzv. Berlínské zdi. V květnu 1968 přijel navštívit nově zvoleného prezidenta Ludvíka Svobodu a podle některých zdrojů část jeho delegace začala mapovat terén pro případnou invazi vojsk Varšavské smlouvy. Ruská ambasáda to popírá.

 
Jan Cemper