Už od počátku ničivé války, kterou na Ukrajině rozpoutalo Rusko, se množství jednotlivců i firem zapojilo do všemožné pomoci napadené zemi. Proruští trollové se pak snaží firmy od pomoci odradit. Například přes sociální sítě se snaží vytvořit dojem, že většina společnosti si podporu Ukrajiny nepřeje, ačkoliv ve skutečnosti proruských aktivistů je hrstka. I česká přepravní společnost Liftago pomáhá Ukrajině, když například část jízdného posílá přímo na podporu Ukrajině. Změnila si také barvy loga, zařadila do něj modrou a žlutou. To se nelíbilo proruským trollům.

Na to, jak výpadům trollů firma odolává, upozornil mimo jiné na Twitteru Poslední skaut na příkladu, kdy se jeden z nich zeptal, co to má firma za „humus“ barvy, aby mu je Liftago skutečně názorně popsalo, že se jejich znak skládá z modré, žluté a bílé. Zatímco běžně se v krizové komunikaci a poučkách o brand safety radí postupovat obezřetně a na trolly reakcemi zbytečně neupozorňovat, a nepodporovat tak jejich narativ, Liftago jim to vrací s notnou dávkou nadsázky a ironie.

„Tímto mažu ze svejch prezentací na školení online komunikace větu ‚Nekrmte trolly!‘ a nahrazuju větou ‚Klidně je nakrmte… a pořádně! Pokud teda děláte pro firmu, která se nebojí mít trochu koule.‘ Budu v tom s radostí pokračovat,“ napsala na profesionální sociální síti LinkedIn šéfka komunikace Liftaga Martina Bechyňová, když v galerii představila už druhou várku reakcí na trolly.

Jak upozorňuje web Marketing & Media, když komentující posílají do různých míst, nabízí jim společnost alternativy, kam je opravdu může dovézt. Nejen tyto příspěvky Liftaga si na LinkedIn vysloužily pochvalné reakce od mnoha odborníků na komunikaci. Podobné se stalo už při prvním shrnutí, které Martina Bechyňová sdílela před měsícem.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem. e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com