Vlastní společnost Báječná firma, která skončila v roce 2018 ve ztrátě přesahující 11 tisíc eur. Rád se fotí v luxusním Audi, vozí se ve formulích, pije značkové koňaky a na vánoční stromeček si věsí pětiseteurové bankovky. Pochází z Dolných Vestenic u Bánovců nad Bebravou a už léta spravuje síť webů se zdravotnickými dezinformacemi. Řeč je o Markovi Polackém, jehož novým projektem je web slovenskespravy.sk.

Jak informuje zpravodajský web Aktuality.sk, portál slovenskespravy.sk se prezentuje jako standardní zpravodajský web. Ve skutečnosti na něm najdete bulvární pikantnosti doplněné o články převzaté z webu magazin1.sk z dílny známého kotlebovce Mariána Vidáka. Vidákova stránka přitom patří mezi nejtoxičtější na slovenském internetu. Rozšiřuje totiž tradiční propagandu extremistů. Tedy tvrdou formu nacionalismu, v níž stát stojí nad právy občanů a lidskými právy obecně. Web nepostrádá pestrý výběr dezinformací a tradiční útoky na kritiky především z řad občanské společnosti.

Polackého portál slovenskespravy.sk přebral od Vidáka například dezinformaci o údajně podplacených protestujících Romech na mítinku ĽSNS v Košicích. Inkriminovaný článek přitom vychází z nepodložených domněnek. „Podle účastníků v Košicích a některých zdrojů vyplývá, že romští demonstranti měli být odměněni za to, aby drželi transparenty proti ĽSNS. Měli dostat po 15 €. Údajně však byli oklamáni a nedostali ani tyto peníze,“ tvrdí Polacký i Vidák. Neuvádí však ani jediný zdroj závažných obvinění. Absence zdrojů platí pro celý Vidákův web. Základní pravidlo každé středoškolské příručky mediální gramotnosti přitom mluví o hodnověrnosti zdroje.

Polacký, kromě nového webu slovenskespravy.sk, provozuje weby bajecnylekar.sk, bajecnezeny.sk, bajecnezdravie.sk či bajecnenapady.sk. Dohromady je jich nejméně dvanáct. Na většině stránek dostávají prostor potenciálně nebezpečné dezinformace. Návštěvník se zde například dočte, jak se můžeme myšlenkami a emocemi zbavit za tři minuty rakoviny. Najde zde také články, jimiž by se podlomila víra v tradiční medicínu, například o tom, že radioterapie dělá rakovinu třicetkrát zhoubnější. V pseudo-medicínském trojlístku nechybí ani strašení před očkováním.

Více v článku na Aktuality.sk.

Dezinformace o přečíslení demonstrantů

Minulý týden přišla ĽSNS s novou taktikou. Europoslanec Milan Uhrík zveřejnil fotky, na kterých se chlubí, že příznivci Kotleby přečíslili na svém mítinku protidemonstranty v Nitre. Tyto zavádějící fotografie zveřejnily i dezinformační weby Hlavné správy či Magazín 1.

Problémem je, že tyto fotografie byly focené pouze z jedné perspektivy. Podle nich to opravdu vypadalo, že sympatizanti ĽSNS početně převyšovali jejich odpůrce. Když se však objevily fotky focené z jiných míst a úhlů, bylo zřejmé, že jde o manipulaci. Tyto fotografie dokazují, že náměstí v Nitře mělo k plnosti daleko a skupinky sympatizantů a odpůrců byly přibližně stejně velké.

Smer straší migranty i Američany

Smer během týdne zveřejnil sérii kampaňových videí, ve kterých účelově sestříhal aktuální i starší výroky Andreje Kisky a některých dalších představitelů strany Za ľudí. Smer opakovaně tvrdí, že pokud se Kiska stane premiérem, chystá se na Slovensko návoz tisíců migrantů, ačkoli jeho strana nic takového v programu nemá. Smer se takto snaží využít strach z migrantů v předvolebním boji.

Kromě migrantů straší Smer i Američany, kteří podle Smeru chtějí ovlivňovat výsledky voleb. Toto  naznačil  Robert Fico v reakci na zveřejnění nahrávek telefonátů mezi Andrejem Dankem a Alenou Zsuzsovou. Později to zopakoval i Ľuboš Blaha. Podle něj za zveřejněním nahrávky stojí americká nevládní organizace napojená na peníze vlády USA a také George Sorose. Hlavní důvod, proč mají Američané zájem na ovlivňování výsledku voleb je podle Smeru to, že v případě vítězství opozice si tu budou moci postavit své základny.

Více v článku na webu Antipropaganda.sk.


Jan Cemper

administrator

Autor je šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz a rovněž zakladatel iniciativy Proti projevům nenávisti e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com