Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Psychologie

Cold reading: Jak se stát věštcem?

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Chcete-li zahájit svou kariéru v ezo byznysu, a jste-li připraveni nechat si platit od nešťastných lidí za to, že jim budete říkat, co chtějí slyšet, mám pro vás souhrn informací, které vám v obluzování druhých pomůžou.

Dobrý věštec se neobejde bez empatie, pozorovacího talentu, pokročilých znalostí psychologie a řeči těla, musí působit sebejistě a důvěryhodně a navrch klást šikovné otázky. Není to tak těžké jak by se mohlo zdát – lidé toho totiž mají víc společného, než rozdílného. Obvykle je trápí vztahy a láska, peníze či kariéra, anebo všelijaké ambice.

Navrch my všichni rádi věříme právě tomu, o čem si myslíme že je pravda, a nejsnáz se dáme nachytat na to, co máme rádi a čemu věříme, a co souzní s naší osobností, přáními či tužbami.

Každý začínající věštec by měl vědět, že je to právě princip Forerova efektu, který je v hojné míře využíván v ezoterice nejen jasnovidci, léčiteli, kartářkami, senzibily, ale také mentalisty, iluzionisty a manipulátory a podvodníky všeho druhu. Ne nadarmo. Svou roli má i v marketingu, reklamě a PR. Obzvláště účinným se stává tento efekt ve spojení s takzvaným Chladným čtením alias Cold readingem. To je proces, který vykonává člověk za účelem přesvědčit druhou osobu, že zná všechny její problémy a ví o ní úplně všechno, aniž by se kdy předtím potkali. (Hyman, 1977)

Předpoklady pro úspěšné chladné čtení

(dle Raye Hymana)

Buďte sebejistým vykladačem – věrohodnému, sebejistému, charismatickému věštci budou lidé důvěřovat spíše, než bude-li působit opačně. Podstatné je vzbudit dojem, že věštec je osoba s jistou prestiží a schopnostmi, která ví, co dělá.

Využijte aktuálních statistických dat – Sledování nových statistických souhrnů, analýz a průzkumů může napovědět, v co které skupiny obyvatel věří. Užitečné je zjistit, z jaké části země, z jak velkého města klient pochází, jaké má vzdělání, jak je starý atd. Ve spojení se statistickými daty získáte poměrně přesná vodítka k fabulaci předpovědí.

Buďte skromní – nevystupujte z pozice síly, nabubřele a nesvádějte klienta k souboji důvtipu.

Docilte aktivní spolupráce – úspěch vašich předpovědí z velké části závisí na aktivní spolupráci klienta. Dobrý věštec dovede vědomě či nevědomě klienta k aktivnímu prohledávání vlastní paměti a doplňování významů věštcových předpovědí.

Používejte obvyklé triky – lidé očekávají vaší práci s křišťálovou koulí, vykládání karet, nebo čtení z dlaně. Používání takových technik jednak propůjčuje situaci nádech nového a buduje atmosféru, jednak věštci umožňuje získávat čas pro rozmýšlení odpovědí. Čtení z ruky je k tomuto velmi vhodné. Pozorným sledováním svalového napětí lze odhalit reakce subjektu na to, co říkáte.

Mějte připraveny obecné fráze – znalost věštecké hantýrky, výklad jednotlivých tarotových karet či charakteristika té které čáry na dlani vám jednak poskytne čas k formulování myšlenek, ale také ke sledování reakcí na vhodně zařazená klíčová slova a charakteristiky.

Mimo to používejte univerzální charakteristiky z Forerova experimentu jako: „Máte velkou potřebu, aby vás druzí lidé měli rádi a obdivovali, Máte tendenci být sebekritický, Máte mnoho nevyužitých schopností, které jste nevyužil ke svému prospěchu, Občas máte vážné pochybnosti, zda jste učinil to správné rozhodnutí nebo udělal správnou věc.“ A tak podobně.

Všímejte si detailů – jak je klient oblečen, upraven, všímejte si šperků, gest, stejně jako emočních reakcí a dopadu vašich slov. Vzhled, vystupování a reakce prozradí mnohé.

Zprvu použijte metodu rybaření – pro získání informací je výhodnější zpočátku pronášet výroky ve formě otázek. Postupně konkretizujte na základě toho, co vám o sobě klient řekl, používejte jiná slova a popisy pro totéž. Lidé mají tendenci postupem času zapomínat na to, že to byli oni, kdo vám o sobě něco sdělil. Nehledě k tomu, že formulací vašich výroků jako otázek nutíte klienta k nalézání specifických vzpomínek, které by se vešly do vašich obecných charakteristik.

Poslouchejte – dobrý věštec je i dobrým posluchačem. Nechává klienta mluvit dle libosti a sleduje, na co klade důraz, která jeho vyjádření jsou emočně zabarvená a jakými je doplňuje gesty. Lidé, navštěvující věštce obvykle potřebují někoho, kdo je vyslechne a podpoří je ve více či méně preferovaném rozhodnutí.

Dramatizujte – zdůrazněte to málo, co o klientovi víte, vytvářejte barevnější a výraznější interpretace toho, co vám řekl.

Vždy vyvolávejte dojem, že víte víc, než říkáte – přesvědčíte-li klienta, že o něm víte nějakou pro něj podstatnou věc, se kterou se běžně nesvěřuje, snadno získá pocit, že o něm víte i všechno ostatní. Tím snáze se vám otevře a bude se dále svěřovat.

Zalichoťte – využijte každou příležitost k lichocení. Každý o sobě chce slyšet něco dobrého. Bude-li se klient lichotkám bránit, obraťte takové odmítání v lichotku další, třeba takto: „Jste vždy podezřívavý k lidem, kteří vám lichotí, že? Prostě nemůžete uvěřit, že o vás někdo řekne něco dobrého, aniž by sledoval nějaké postranní cíle.“

Říkejte, co chtějí slyšet – dobrý věštec je ten, kdo předpovídá právě to, co si klient přeje a co je pro něj důležité, potvrzuje jeho představy o sobě samém, plánech do budoucna, posiluje i nevyřčená rozhodnutí. Není úplnou náhodou, že jeden z anglických výrazů pro věštce je Fortune teller, tedy ten, kdo vypráví o štěstí.

Nemusí se ale vždy jednat jen o budování falešné věštecké aury a podvádění lidí, tedy “věštění” v negativním a manipulativním smyslu. Tyto techniky chladného čtení mají v jádru poměrně dost společného i například s rogersovskou psychoterapií. Ta vychází z toho, že každý jedinec ve svém nitru disponuje předpoklady k sebeporozumění a proměny vlastního sebepojetí a postojů. Terapeutická role pak vychází z podobných principů jako věštecká manipulace, totiž v bezpodmínečném přijetí klienta a hledání cest k němu samému skrz parafrázování jeho vlastních výroků.

Znalost chladného čtení z nás tedy nemusí udělat jen úspěšného podvodníka, ale i jedince proti těmto praktikám odolnějšího, anebo – v tom nejlepším případě – člověka s větším pochopením pro druhé.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Nutil

Žurnalista, autor knih Média, lži a příliš rychlý mozek a Jak neztratit rozum v nerozumné době, zakladatel manipulatori.cz.. Podpořte mě na Patreonu!

Share
Published by
Petr Nutil

Recent Posts

„Osvobodili nás Rusové, obsadili Ukrajinci.“ Demagogie se stále šíří internetem

Příznivci Kremlu je stále šířena dezinterpretace historických událostí. Asi nejhloupějším lze nazvat argument, že v roce…

18 hodin ago

Dohoda neobsahuje žádné vyslání vojáků ani vyhlášení stavu ohrožení

Česko domlouvá s Ukrajinou podobu bilaterální dohody o bezpečnostní spolupráci. Podobnou smlouvu už má, nebo…

2 dny ago

Za smrt lidí na Majdanu mohou jednotky Berkut

Proruští aktivisté tvrdí, že ukrajinské síly údajně páchaly na východě Ukrajiny v letech 2014-2022 nejrůznější…

2 dny ago

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

3 dny ago

Ne, ani tisíckrát opakované sdílení smyšleného citátu Trumpa z něj neudělá skutečný citát

Na Facebooku se momentálně opět šíří údajný citát, ve kterém Trump vyzdvihuje sílu Ruska. Například…

3 dny ago

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google