Mezi věci, které začínají v okruhu lidí bojujících proti “systému” vadit, už patří i samoobslužné pokladny. Facebookový účet „Janka Olešová“ zveřejnil zprávu týkající se řetězce TESCO. Prý mají zaměstnanci příkaz shora neobsluhovat lidi u pokladen a donutit je používat ty samoobslužné. Podle autorky příspěvku vám tak údajně mohou zablokovat účet.
Jak je to s tím příkazem a absolutní kontrolou? Slovenské policii odpověděla PR manažerka společnosti TESCO Mária Zerzanová: „Spokojenost našich zákazníků je pro nás vždy na prvním místě a proto neustále pracujeme na zlepšování našich prodejen a služeb. Většina zákazníků si samoobslužné pokladny oblíbila a aktivně je využívají, jelikož jim šetří čas a nemusí čekat ve frontě. Ušetřený čas zákazníků máme podložen i daty, vykládání a dokládání nakoupeného zboží probíhá jak u standardní pokladny, tak u samoobslužné.
Pro zákazníky je však vždy k dispozici i pásová pokladna – v případě, že na menších obchodech není zrovna asistent prodeje u této pokladny, stačí jej nebo vedoucího změny o otevření pokladny požádat a mezitím si zákazníci mohou vykládat nákup na pás. Soukromí a bezpečnost našich zákazníků jsou pro nás na prvním místě.
Pásové i samoobslužné pokladny slouží pouze ke skenování a evidenci zboží při nákupu dle platné legislativy, aby mohlo dojít k platbě za produkty. Oba typy pokladen jsou z tohoto hlediska stejné a nemají schopnost získávat osobní data zákazníků. Při našem podnikání vždy dodržujeme platné právní předpisy a v případě zavádějících informací, které poškozují dobré jméno společnosti TESCO, neváháme využít všech dostupných legálních prostředků na naši obranu“.
V českém prostředí zase nedávno kolovala historka z Kauflandu, kde údajně také prodavačky nutili používat samoobslužné pokladny. Zákazníci měli toto odmítnout.
Samoobslužné pokladny jsou zaváděny stále častěji v obchodech. Mají sloužit především pro namarkování menších nákupů. U některých produktů však je nutná asistence prodavače, což ve výsledku celý nákup může zdržet.