Ruská státní média byla postavena do nepříjemné situace, poté co Teherán připustil, že sestřelil let Ukraine International Airlines PS752. K sestřelení mělo dojít údajně omylem.

Sestřelení velmi připomínalo sestřelení letu Malaysia Airlines MH17, které bylo zasaženo 17. července 2014 ruskou raketou protiletadlového raketového systému Buk. Připomeňme, že 25. května 2018 Austrálie s Nizozemskem po několikaletém vyšetřování dospěli k závěru, že odpalovací zařízení patřilo ruské armádě, konkrétně 53. brigádě ruské protivzdušné obrany, odkud bylo do Ukrajiny přivezeno. Obviněno zatím nebylo Rusko, ani ruští představitelé, ale pouze čtyři separatisté. Kreml stále popírá svou odpovědnost za tento incident, navzdory  ohromným důkazům.

Web EUvsdisinfo se podíval na to, jak ruská státní média reagovala na tragické zprávy z Íránu.

Ruská státní televize Rossiya 1 zpočátku zesměšňovala zprávy o odpovědnosti Íránu. Televize využívala narativ známí například z otravy rodiny Skripalových v Salisbury a označovala tyto teorie jako „vysoce pravděpodobné“ (v tomto případě myšleno ruskými médii ironicky). V rámci článku „Demonizace Íránu“ ruská státní televize RT dospěla k závěru, že „americká média budou i nadále distribuovat podobné verze havárie, aby odvrátily pozornost od konfliktu mezi Íránem a Spojené státy.

Jak fungují ruské dezinformace například ukazuje anexe Krymu. Zatímco ruská dezinformační média neustále připomínají existenci referenda o přičlenění Krymu k Ruské federaci (96,8 % lidí bylo pro), sám Vladimír Putin  přiznal, že vojenská operace byla nařízena týdny před „referendem“ na ukrajinském poloostrově.

Více v článku projektu EUvsdisinfo.


Jan Cemper

administrator

Autor je šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz a rovněž zakladatel iniciativy Proti projevům nenávisti e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com