Například i prezident republiky Petr Pavel hovořil o tom, že „chce jednat s ministrem Jurečkou o revizi sociálních dávek, protože jsou tu lidé, kteří si na dávky zvykli a vyrůstá tu už několikátá generace na dávkách, místo aby pracovali.“ Řekl to v rozhovoru pro Václava Moravce na České televizi.

Příčiny vysvětlila novinářka Jana Ustohalová, která se tématu sociálního vyloučení věnuje léta a psala o tématu pro MF Dnes a Deník N. Problémem je nulová vzdělanostní mobilita, tedy školství betonuje chudobu. České školství totiž extrémně počítá se zapojením rodiny. Pokud rodiče nespolupracují, protože třeba sami nemají vzdělání, takže nemůžou dítěti pomáhat s úkoly a učením, je pro dítě velmi těžké získat vyšší vzdělání. Neexistuje podpůrná síť pro děti, které mají horší prospěch, neexistuje školení pro učitele, jak s nimi zacházet, neexistují pravidla jako v jiných zemích, která by zamezila školnímu neúspěchu. V podstatě záleží jen na tom, jaké štěstí má konkrétní dítě na jednotlivé učitele,“ tvrdí Ustohalová. Nutno dodat, že školský systém nabízí asistenty pedagogů, kteří mohou pomoci. Zde opět závisí ovšem na zájmu rodičů ochotných s dítětem oběhat kolečko zahrnující návštěvu odborníků a Pedagogicko-psychologické poradny.

„Na vnitřních periferiích, ale i jinde, je problém se vůbec i do nějaké práce dostat. Veřejná doprava nefunguje, zrušily se vlaky i busy, všichni musí mít auto. Třeba ze Žlutic na Karlovarsku běžně lidé jezdí na noční směny do fabriky do Plzně, protože blíž prostě není žádná práce. Naopak firma na autodíly ze sousedního okresu dokonce musí svoje zaměstnance svážet z okolních vesnic vlastním busem, a to opět kvůli tomu, že neexistuje veřejná doprava,“ doplňuje Jana Ustahalová.

„Ne každý má inteligenci, dovednosti, kapacitu nebo energii, aby se sám vypracoval, překonal všechny systémové překážky a dostal se do střední třídy nebo aspoň nebyl chudý a závislý na dávkách. Jenže neziskovky, které takovým lidem pomáhají, nemají peníze ani lidi. I proto je v Česku jedna z nejnižších sociálních mobilit v EU, přeloženo: pokud se narodíte v chudé rodině, která pobírá dávky, s velkou pravděpodobností budete taky chudý a pobírat dávky, protože vás nikdo během dětství a mládí nepodpoří a nedokáže vás z tohoto prostředí vytáhnout,“ připomíná novinářka další problém.

„Narůstá tak počet dětí, které mají jen základní vzdělání, v regionech, jako je Karlovarský nebo Ústecký je to třeba 15 % mladých do 18 let, což je obrovské číslo. Připočtěme k tomu současný kritický nedostatek míst na středních školách pro nynější patnáctileté děti a vyjde nám, že tito lidé mají nižší vzdělání než by mohli mít a tedy nižší příjmy a budou tím pádem platit nižší daně a častěji žádat o dávky,“ doplnila.

Mezi další problémy patří exekuce a přiliš vysoké odměny pro exekutory nebo systém obchodu s chudobou.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.