Darja Grigorova pracuje pro hlavní propagandistický pořad ruské státní televize. Ta například oslavovala invazi do Československa v roce 1968. Moderátorem pořadu a zástupcem ředitele televize je hlavní Putinův propagandista Dmitrij Kiseljov, který rovněž stojí v čele státní tiskové agentury Rusko dnes. Pod ni spadá i u nás známý dezinformační web Sputnik. Kiseljov od roku 2014 figuruje na sankčním seznamu Evropské unie.Samotný pořad Vesti neděli uváděný Kiseljovem je dvouhodinové vymývání mozků. Nejdříve je oslavován Putin a jeho režim, poté následuje klasické schéma „Západu nad propastí“. Prací Darji je ta druhá část – Západ nad propastí. V posledních týdnech Darja z ČR do Moskvy reportuje tu apokalypsu s tím, že Češi již hledají spásu v Rusku a chtějí tam jet za očkováním. Jedna z posledních reportáží Darji nese název „Evropa na lopatkách“ a Putinova „novinářka“ v ní mluví o „bezvýchodné situaci“ v Česku.

Darja Grigorova na demonstraci v Praze (vesti.ru)

Pracovní náplň Darji je jednoduchá, a to předat běžným Rusům následující vzkaz: „To je hrozné, co se děje na tom Západě. Ještěže máme Putina, který nás před tím zachrání.“ Reálná situace přeplněných ruských nemocnic a márnic nebo lékařů záhadně vypadávajících z oken, když si stěžují na pracovní podmínky, se ale Darji netýká. Není to její byznys. A tak Darja dělá to, co má. Poslušně reportuje do Moskvy o té hrůze a apokalypse v Česku.

Na každý pád je zajímavé na sociálních sítích sledovat osobní profily prokremelských propagandistů. Zatímco z ruské státní televize hlásají tu apokalypsu Západu, na osobním profilu své přátele častují fotkami třeba z procházky po Paříži s tím, že to mají v Paříži moc hezké. A ani Darja není výjimkou a na jejím Instagramu nalezneme fotky, jak na tom „zvráceném Západě nad propastí“, před kterým musí běžné Rusy uchránit, vyloženě trpí například popíjením šampaňského na francouzské pláži. A při vší té apokalypse a bezvýchodné situaci v ČR, jak hlásí z ruské státní televize, si u nás Darja stihla udělat hezký výlet na Karlštejn.


Roman Máca

author

Analytik programu Kremlin Watch, spolupracovník redakce