Na sociálních sítích se začíná opět šířit informace o průzkum společnosti STEM, která zjistila, že 61 % občanů ČR má problémy s mediální gramotnosti. Konspirační a dezinformační web Skrytá pravda to pojal tak, že je to urážkou českého národa a občany ČR uráží Česká televize. Prý údajně kvůli tomu, že si Češi nenechají diktovat z Bruselu.
A jak je to ve skutečnosti? Průzkum pro Českou televize vytvořila agentura STEM/MARK. O průzkumu informoval například i web Idnes.cz. Předmětem průzkumu nebyl názor občanů na Evropskou unii či Českou televizi, ale vysoká škála oblastí. Jednalo se o technické znalosti a dovednosti jako například ovládání TV nebo počítače, rovněž se jednalo o znalost tuzemských i zahraničních vlastníků médií nebo o znalost a schopnost odlišit mediální formy (zpravodajství, žurnalistika, nová média, investigativní žurnalistika…) Analytiky také zajímala schopnost interpretace a identifikace mediálních sdělení, praktické ověření schopností interpretace nebo znalost, charakteristiky a poslání veřejnoprávních médií veřejné služby. Podle výsledků průzkumu dosahují Češi ve znalostech o médiích a v přístupu k informacím v průměru 39 bodů ze 100 možných. Z průzkumu vyplynulo, že lidé sice většinou umí zacházet s technickými vymoženostmi a ovládat internet, ale často neví, kdo vlastní jaká média. Nízká je podle zjištění STEM/MARK i schopnost lidí vyhodnotit mediální sdělení, ve které dotazování dosáhli 35 bodů ze 100. V průzkumu agentury pro Českou televizi nejhůř dopadli senioři. Špatné výsledky ale měli i mladí lidé mezi patnácti a osmnácti lety.
„Naprosto rozumím tomu, že je skupina lidí, která v nejistém světě dynamicky se vyvíjejícím, protože mu nerozumí, tak se ho bojí. Člověk je nejistý a v tu chvíli je naprosto jasné, že bude upřednostňovat bezpečí před světem neznámým. A naopak, člověk sebejistý bude upřednostňovat svobodu před světem bezpečným,“ potvrdil ministr školství Plaga.
Podle ředitele průzkumu STEM/MARK Pavla Šimoníka je problém nízké mediální gramotnosti i v tom, že zdrojů informací je moc. „Žijeme ve velmi dynamické době, která se velmi rychle proměňuje. Dřív stačilo konzumovat tisk, televizi a rozhlas, bylo omezené množství stanic. Dnes jste vystaveni milionu různých mediálních podnětů. Ten čas, který mají lidé na konzumaci médií, je velmi omezený a nemají čas asi dopodrobna studovat, odkud co přichází a jak s nimi co manipuluje,“ řekl Šimoník.
Celý pořad věnovaný tomuto tématu najdete zde.