Na Facebooku se už delší dobu šíří příspěvek, který vypočítává kolik tun nerostných surovin je třeba vytěžit na výrobu jedné baterie do elektromobilu Tesla. Je v něm tvrzeno, že k výrobě jedné baterie je třeba vytěžit „12 tun kamene pro lithium, 5 tun minerálů kobaltu, 3 tuny nerostu na nikl a 12 tun měděné rudy.“

Podle berlínského analytika Georga Biekera z Mezinárodní rady pro čistou dopravu (International Council on Clean Transportation) jsou však přinejmenším některá z těchto čísel nesprávná. „Údaj pro lithium je jednoznačně chybný, a to v řádu desetinásobku,“ řekl Bieker agentuře AFP v e-mailu z 21. února 2024. „Čísla pro ostatní prvky jsou dvakrát vyšší, než vycházejí mně“, i když „vzhledem ke všem faktorům, které v tom hrají roli, bych je nutně neoznačil za nesprávná“.

„Není jasné, jakého modelu Tesly se příspěvek týká,“ řekl Bieker. Například většina vozidel Tesla Model 3 „se už vyrábí s bateriemi LFP“, což znamená, že „neobsahují žádný nikl ani kobalt“, dodal.

Faktem na druhé straně je, že těžba surovin není ekologická. „Těžba kovů používaných při výrobě baterií pro elektromobily má významný dopad na životní prostředí. Kovy, jako je lithium, kobalt a nikl, mohou kontaminovat vodu a zemědělskou půdu. Podle environmentálního webu Earth.org mohou mít výpary uvolňované při těžbě za následek únik toxických látek, které zabíjejí ryby a další volně žijící živočichy,“ píše AFP.

„I přesto se však odborníci shodují, že elektromobily jsou k životnímu prostředí stále mnohem šetrnější než vozidla se spalovacími motory. Podle této studie z roku 2021 (archiv), kterou vypracovala evropská skupina na podporu čisté dopravy Transport and Environment, spotřebovávají elektromobily mnohem méně surovin než automobily se spalovacími motory. Kromě toho se obrovská část materiálů používaných v bateriích pro elektromobily recykluje,“ dodává AFP.

Zdroj: AFP


author