Přehled snah o ovlivňování voleb v evropských zemích v letech 2014 až 2019


Institut pro výzkum kriminality a bezpečnosti univerzity v Cardiffu zjistil, že zasahování Kremlu do evropských voleb se začalo již v roce 2014.

Podle výzkumníků z Cardiffské univerzity bylo 202 účtů na Twitteru navázaných na Agenturu pro výzkum internetu (IRA – Internet Research Agency, AVI – Агентство интернет-исследований), která je spíše známá jako petrohradská „továrna trollů“.

Z těchto účtů se během řeckých voleb do europarlamentu aktivně „tweetovalo“. Obsahem zpráv byly hlavně fotografie volebních místností, volebních schránek nebo hlasovacích lístků. Snahou zpráv bylo poukazovat na průběh voleb, ale hlavně na nedbalost při zapisování zúčastněných voličů (nepodepisují se na seznam) a celkově slabého zabezpečení před možnou manipulací s hlasovacími lístky.

Cílem těchto průzkumných aktivit, které dělaly členové IRA, bylo pochopit volební proces a jeho možná slabá místa. Získané informace se dají později použít k znejistění veřejnosti o regulérnosti nebo férovosti voleb, popřípadě jejich výsledků.

Navzdory určité aktivitě nebyla angažovanost ruské agentury pro internet v řeckých eurovolbách až tak rozsáhlá. Jedním z důvodů může být, že v té době probíhající anexe Krymu, která byla pro dezinformační kampaň důležitější. V roce 2015 se aktivita v Řecku znovu zvýšila a to na více než 9600 tweetů. Jejich obsahem byly hlavně zprávy o napětí mezi Řeckem a Unií při finanční pomoc zemi. Zároveň snahou těchto zpráv bylo protlačit názor, že by se Řecko mělo raději orientovat na Rusko.

Vlastník jednoho Twitterových účtů se pravděpodobně nacházel na místě konání voleb. Analýzou dat výzkumníci z Cardiffu zjistili, že osoba vlstní jeden z účtů cestovala pro různých zemích. Například po USA, Itálii, Nizozemsku, Hongkongu, Francii nebo Rakousku. V Rakousku byl například účet prokazatelně aktivní, když z něj byly odesílány zprávy, které poukazovaly na kriminalitu způsobenou imigrací. Snažil se u voličů navodit dojem, že pokud se rozhodnou pro Van der Bellena, tak si vlastně volí více imgrantů a kriminalitu s tím spojenou.

Množství zpráv v různých evropských jazycích přibývalo až do roku 2015. V následujícím roce, 2016 jejich počet klesl. V témže roce však začal výrazně stoupat počet zpráv v němčině. Třetina všech nově vytvořených účtů se v roce 2016 se zaměřovala právě na německy mluvící publikum. Toto pomohlo Rusku ovlivňovat směrování vrcholných politických témat v zemi.

Na to, aby se zprávy rychle a efektivně šířily, se dají použít různé metody. Jednou z nich je i nákup „followerů“. Většinou jsou to takzvaní „boti“. Při jejich vysokém počtu je pak mnohem jednodušší usměrňovat internetovou debatu žádoucím směrem.

Zkoumané účty například nejprve posílaly zprávy namířené proti straně AFD (Alternative für Deutschland), aby následně tuto stranu podporovaly. Jiné účty zase vyjadřovaly podporu kancléřce Merkelové, a pak pro změnu šířily protiimigrantské nálady.

Velmi podobné zprávy se šířily i v Rakousku. Skutečnost, že se to dělo ve stejnou dobu (v roce 2017), kdy obě země od voleb dělilo jen pár měsíců, pravděpodobně nebude náhoda.

Na první pohled se může zdát, že tento typ aktivit nemá až takový dosah. Jenže jejich cílem je zahltit internet množství protichůdných zpráv. Tím se dosáhne stav, kdy i lépe informována část veřejnosti začne pochybovat o pravdivosti informací. V konečném důsledku je hlavním záměrem usnadnit manipulaci s veřejným míněním a zpochybňovat oficiální autority a jejich politiku v konkrétní zemi.