Lidé bojující proti elektromobilitě často argumentují, že elektromobily jsou drahé a až skončí spalovací motory, znamená to konec dostupnosti aut pro „obyčejné lidi“. Jenže tak tomu samozřejmě není. „Je to logický úsudek, pokud člověk vychází z toho, že technický vývoj končí tam, na co si sáhl a viděl na vlastní oči; opravdu levný a pro běžný život použitelný elektromobil zatím na trhu nikdo neviděl. Jenomže věřit jen tomu, co už jste naživo viděli, je zrovna u tak rychle vyvíjejícího se oboru, jako je elektromobilita, méně racionální než počítat se změnou,“ uvádí pro FinMag Vojtěch Dobeš.

Studie agentury BloombergNEF, kterou uvádí The Guardian, naznačuje, že by se tak mohlo stát v Evropě již v roce 2027. Studie očekává, že větší vozidla, jako SUV a crossovery, budou už do roku 2026 levnější než jejich protějšky na benzín či naftu. Menší vozy mají začít cenově odpovídat spalovacím obdobám v následujícím roce.

Podle loňské predikce globální automobilové dvojky, koncernu Volkswagen, by doknce už v roce 2025 měla být auta na baterky cenově srovnatelná s vozy na benzin a naftu. Přispět k tomu má další snižování cen baterií, které jsou nejdražší součástí elektroaut a jen mezi lety 2010 a 2020 zlevnily o 89 procent. Dalším důvodem větší cenové dostupnosti vozů na baterky má být rozvoj výrobních linek specializujících se jen na elektromobily, čímž výrobní náklady klesají.

„Například CEO amerického Fordu Jim Farley nedávno prohlásil, že poté, co jeho automobilka zaútočila na trh velkých pick-upů s elektrickou (a oproti benzinové víceméně levnější) verzí nejprodávanějšího pick-upu F-150, vidí jako další „bitevní pole“ oblast aut v ceně kolem 25 tisíc dolarů. To je v přepočtu necelých 600 tisíc korun, což po započítání daní a dalších poplatků odpovídá na evropském trhu autům za zhruba 750 tisíc.

Ještě níž pak cílí Volkswagen, který chce pod značkami VW, Cupra a Škoda uvést v roce 2025 trojici malých elektromobilů velikostně odpovídajících zhruba Fabii. Všechny tři mají mít dojezd přes 400 km a cenu začínající pod půl milionem, byť oboje zároveň asi nenastane (verze s větším dojezdem bude dražší). Soudě podle stávajících příplatků za větší baterii se dá nicméně čekat, že do 600 tisíc se vejdou i verze s delším dojezdem.

To posune nejlevnější elektromobil takříkajíc „na dostřel“ od etalonu skromného českého motoristy, tedy právě Fabie. Ta ve verzi, která by komfortem a dynamikou mohla odpovídat onomu elektromobilu, už také stojí zhruba půl milionu. Škodovácký model má navíc být malé SUV, takže bude prostornější (motor nezabírá místo) a bude tak odpovídat spíš modelu Kamiq, se kterým bude vyrovnaná i cenově,“ píše Vojtěch Dobeš na FinMagu.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.