Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komunikace

Pravda nebo lež? Rozeznáte realitu od fikce?

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Mohou člověka vzdělání, věk nebo zkušenosti chránit před dezinformacemi, fámami, či městskými legendami? Schopnosti české populace odhalit nevěrohodnou informaci ode dneška mapuje T-Mobile v testu „Pravda nebo lež? Realita nebo fikce?“. Ten poběží na adrese http://www.fb.com/1333579026821770/ do 24. února. Obsahuje dvanáct příběhů ve formě krátkých novinových článků a lidé mají za úkol poznat, co je pravda a co lež. Některé texty jsou pravdivé, byť obtížně uvěřitelné, jiné zase vypadají důvěryhodně, a přitom jde o typické fake news.

Po ukončení testu organizátoři vyhodnotí, jak si vedly různé regiony, vzdělanostní, věkové a další skupiny. „Neočekáváme ale velké rozdíly. Jak jsme si ověřili loni na TEDxPrague, jehož jsme partnerem, vůči dezinformacím není nikdo z nás zcela imunní,“ říká Martina Kemrová, manažerka firemní komunikace T-Mobile.Pilotního testu na podzimním TEDxPrague se zúčastnilo 171 lidí. I přes specifickou sociodemografickou skupinu s vyšším vzděláním a zájmem o dění kolem sebe nebyly výsledky úplně pozitivní. Třeba to, že varování Policie ČR před hrou Modrá velryba je nesmysl, protože taková hra neexistuje, správně uvedlo jen 38 % účastníků. Stejně překvapivá byla víra ve smrt studenta Martina Šmída během 17. listopadu 1989. Polovina účastníků označila tuto legendu jako pravdivou.

Na výběru příběhů a celém projektu spolupracuje doc. Petr Janeček z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy – etnolog, který se dlouhodobě zabývá vznikem a životem městských legend a fake news a stojí za úspěšnou sérií literárních sbírek městských legend pod názvem Černá sanitka. „Lidé věří nesmyslům od nepaměti. Je úplně jedno, jestli jde o jehly v sedačkách MHD, únosy lidí na orgány černou sanitkou, nebo o příběhy spojené se současností. Rozdíl je pouze v tom, jak se tyto městské legendy šíří,“ vysvětluje Petr Janeček.

„Chceme lidem ukázat, že stejně jako věřili alarmujícím nesmyslům v minulosti, děje se to i dnes. Jen se mění technologie a nepravdy se šíří rychleji a jsou mnohdy sofistikovanější. Navíc často míří na zvláště zranitelné skupiny, jako jsou děti nebo senioři,“ vysvětluje záměr testu Martina Kemrová.

Na projektu spolupracuje také Josef Šlerka, ředitel Fondu nezávislé žurnalistiky a vedoucí Studia nových médií na FF UK, který bude pomáhat interpretovat výsledky průzkumu. Test podporuje i web Manipulátoři.cz.

Kromě informace o praktické schopnosti lidí poznat pravdu a lež test zároveň nabídne účastníkům zpětnou vazbu. Po každé odpovědi dostanou vysvětlení, jak je to doopravdy. Všichni mají navíc k dispozici desatero tipů, jak se pravdy dopídit, a jak rozpoznat znaky, které by mohly na manipulaci upozornit.

Informační a mediální gramotnost T-Mobile systematicky podporuje od roku 2019. V rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme vloni mezi 13 projektů z celé ČR rozdělil 2 133 500 Kč. Uspěly vzdělávací instituce, knihovny, skupiny aktivních lidí i zavedené organizace jako Demagog.cz, Manipulatori.cz nebo Transparency International. Více informací na www.t-mobile.cz/pomahame.

  • Praktický test mapuje schopnost lidí poznat fake news
  • T-Mobile pokračuje v podpoře mediální a informační gramotnosti
  • Projekt je připraven ve spolupráci s renomovaným etnologem Petrem Janečkem

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Kolektiv autorů Manipulátoři.cz

Share
Published by
Kolektiv autorů Manipulátoři.cz

Recent Posts

Neexistuje důkaz, že dědeček Petra Fialy František Bärtl se podílel na „Akci T4“

Premiér Petr Fiala je trnem v oku mnoha lidem. Kromě toho, že se šíří výmysly…

9 hodin ago

Ne, ani tisíckrát opakované sdílení smyšleného citátu Trumpa z něj neudělá skutečný citát

Na Facebooku se momentálně opět šíří údajný citát, ve kterém Trump vyzdvihuje sílu Ruska. Například…

13 hodin ago

Manipulace Davida Martinka ohledně smlouvy DCA

David Martinek je režisér a producent, nezávislý komentátor a publicista. Natáčí předně televizní dokumenty, publicistiku,…

2 dny ago

Česká pošta mění uniformy, prokremelští aktivisté to okamžitě spojují s Ukrajinou

Zdá se, že ukrajinizací Česka trpěli už komunisté. I za komunismu totiž pošta, která nesla…

2 dny ago

Ukrajinští neonacisté Rédové vadí, slovenští ne

Petra Rédová je jednou z aktivistek, které rády poukazují na údajný neonacismus na Ukrajině. Nedávno…

3 dny ago

Opět se šíří lež, že bude rušen svátek 8. května

Jakýsi pamflet z e-mailu je pro některé dostatečným důkazem, že vláda se údajně rozhodla zrušit…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google