Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komunikace

Pokračující (ne)úspěšný boj Facebooku s koronavirem

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Minulý týden představil Facebook nová opatření v boji s nepravdivými informacemi o koronaviru. Navazují na sérii předchozích kroků, jako například zřízení informačního centra o koronaviru nebo nabídka bezplatných reklam pro Světovou zdravotnickou organizaci (WHO) a jiné zdravotnické instituce.

Společnost zvýšila finanční prostředky pro organizace zabývající se fact-checkingem v mnoha částech světa. Facebook zároveň rozšířil spolupráci na více než 60 organizací. Díky tomu funguje fact-checking ve více než 50 jazycích.

V případě, že fact-checker označí nějakou zprávu za klamavou, Facebook sníží její viditelnost a zároveň ji označí varovným štítkem. Díky tomu se například během března podařilo takto označit až 40 milionů příspěvků. Jak Facebook dále informuje, až 95 % uživatelů se rozhodlo neotevřít zprávu, na níž se nacházelo varovné označení.

Facebook bude navíc nyní upozorňovat lidi, kteří nějakým způsobem reagovali na dezinformační zprávu, že příspěvek obsahoval nepravdivé informace a byl smazán. Zároveň budou tito lidé nasměrován na zprávy WHO .

Jak je to ve skutečnosti?

Facebooku se však stále nedaří vyhrát boj nad dezinformacemi. Společnost Avaaz zjistila, že miliony lidí jsou stále vystaveny hoaxům a výmyslům. Podle zveřejněné analýzy velké množství zpráv zůstává na Facebooku bez adekvátního označení i přesto, že je fact-checkeři odhalili jako nepravdivé. Navíc Facebook reaguje příliš pomalu, někdy trvá až 22 dní, než společnost označí zprávu varovným štítkem. Za tento čas se však informace dokáže dostat k velkému množství lidí.

V neposlední řadě, Facebooku se nedaří zachytit dezinformace, které se objevují ve skupinách na sociální síti. Problém se týká veřejných i soukromých skupin. I přesto, že společnost slíbila, že takové stránky bude odhalovat a rušit, sociální sítě jsou stále plné medicínských hoaxů, které dokáží ohrozit životy.

Jako problém se navíc jeví fact-checking, který funguje i na Slovensku . Od února tohoto roku je sice aktivní tato služba i u nás a v Česku ve spolupráci s francouzskou tiskovou agenturou Agence France Presse, ale obě země mají však pouze po jednom specialistovi. Fact-checker na Slovensku je Róbert Barca. Jeden člověk na hodnocení příspěvků v celé zemi je však velmi málo. Není proto překvapením, že se v slovenském prostředí nedaří odhalit velké množství nepravdivých nebo zkreslených informací o koronaviru.

Článek napsala Katerína Dřevěná, článek vyšel původně na webu antipropaganda.sk

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Antipropaganda.sk

Recent Posts

Existují důkazy, že za kauzou Vrbětice stojí Rusové. Rusko nespolupracovalo při vyšetřování

Předseda PRO se pro ruský Sputnik nechal slyšet, že policie nezákonně odložila kauzu Vrbětice. Rovněž…

2 hodiny ago

Nikdo nepopírá, že AZOV byl neonacistický. Už dávno ovšem není

Poslanec Jaroslav Foldyna se nechal slyšet, že prý dezinformace je v tomto případě nepohodlná pravda.…

7 hodin ago

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

1 dnem ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

2 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

3 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google