Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Hoax

Petr Štěpánek a údajná manipulace médií s mapou počasí

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Údajné manipulace se měla dopustit média, když zveřejnila mapu Evropy. Problém měl být v tom, že k jednomu snímku bylo kýmsi přidáno datum 21. 6. 2017, na mapě se u různých evropských zemí objevovaly teploty většinou přesahující 30 stupňů a mapa byla převážně zelená.

Například místopředseda Trikolóry Petr Štěpánek, ačkoliv nikde nebyl uveden žádný název televizní stanice či stanic, vzal grafiku bez jakékoli pochybnosti za věrohodnou.

„Podobné snímky dvou map z různých období, kde je ta ze starší doby zelená a ta letošní červená, se šíří na mezinárodních sociálních sítích od letošního června, a to v témže kontextu, v jakém je prezentoval i Štěpánek; tedy že média klimatickými změnami jen straší za pomoci manipulativních obrázků a že ve skutečnosti k žádnému oteplování nedochází. Případ fotografií, jež zmiňuje Štěpánek, rozebrala organizace pro ověřování faktů Lead Stories, dalším podobným příkladům manipulace se věnovala například tisková agentura Reuters. K čemu tedy ve skutečnosti došlo? Moderátorky v obou případech, jak v roce 2017, tak v roce 2022, uváděly zprávy o počasí v grafickém prostředí, kde se za nimi objevovaly různé druhy map.

Mapa, na níž převažovala zelená, byla pravděpodobně topografická, tedy znázorňovala oblast, o níž se mluví. Naproti tomu mapa, na níž převažovala červená, byla tepelná, což znamená, že pomocí barev znázorňovala zahřátí dané oblasti. Přičemž platí, že jak v roce 2017, tak v roce 2022 se při předpovědích počasí používaly oba tyto typy map.

Dezinformátoři však udělali to, že k roku 2017 přiřadili snímek moderátorky v okamžiku, kdy stála před topografickou mapou, a v roce 2022 snímek, kdy za ní byla mapa tepelná. Přitom úmyslně zatajili, že porovnávají neporovnatelné. Kdyby i k roku 2017 přiřadili tepelnou mapu, objevily by se na ní podobné barvy jako v roce 2022, což dokládá například tato relace o počasí německé veřejnoprávní stanice ARD z roku 2017, kde byla použita mimo jiné právě tepelná mapa.

Danou skutečnost bylo samozřejmě snadné si ověřit už v době, kdy Štěpánek svůj příspěvek na Facebooku zveřejnil. Třeba Reuters upozorňoval na tyto manipulace se snímky poprvé už 14. června letošního roku a poté znovu 22. července,“ zjistil Jaroslav Krupka z Deníku.cz.

Více na webu Deník.cz

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Převzato

Recent Posts

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

11 hodin ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

18 hodin ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

2 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

3 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

3 dny ago

J. K. Rowlingová nekoupila žádný byt v Moskvě

I v českém prostředí se šíří zpráva, že známá spisovatelka J. K. Rowlingová koupila byt v Moskvě.…

4 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google