Už samotný původ citátu v titulku vypovídá o manipulaci s fakty. Tento citát je často připisován Winstonu Churchillovi, ale ve skutečnosti ho nikdy neřekl. Tuto fámu o něm rozšířil německý ministr propagandy Joseph Goebbels.

Stále po internetu koluje obdoba následující statistiky:

1720 – mor
1820 – cholera
1920 – španělská chřipka
2020 – COVID-19
to prostě není náhoda…

Ale ta čísla jsou zavádějící. Po velmi krátké rešerši na internetu (přiznám se, že hlavně na Wikipedii, takže zdroje také nejsou ověřené alespoň dvakrát) však najdete následující:

Mor

https://cs.wikipedia.org/wiki/Mor#15.%E2%80%9318._stolet%C3%AD

  • 1665-1666 – Velký londýnský mor
  • 1629-1631 – Mor v Itálii
  • 1679 – Vídeňský mor
  • 1680 – Mor v Čechách (následovník vídeňského moru)
  • 1720-1721 – Poslední významná epidemie moru v Marseille

Předchozí epidemie se do uváděné “stoleté” statistiky nehodí, tak použijeme jen tu poslední.

Cholera

https://cs.wikipedia.org/wiki/Cholera#Historie

  • 1816-1826: v Asii.
  • 1829-1851: v Evropě a severní Americe.
  • 1852-1860: Rusko.
  • 1863-1875: v Evropě.
  • 1881-1896: v Evropě.
  • 1899-1923: v Rusku a Osmanské říši.
  • od 1961 (El Tor): mírná a převážně asymptomatická.
  • od 1991 (O139 Bengal): spíše jen epidemie.
  • od 2010: na Haiti.
  • od 2015 v Iráku

Ano, první záznam obsahuje i rok 1820, sice někde uprostřed, ale co na tom. Do “stoleté” statistiky je potřeba vybrat vhodné datum. A ostatní výskyty? Koho zajímají.

Španělská chřipka

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0pan%C4%9Blsk%C3%A1_ch%C5%99ipka

  • 1918-1920 – Celosvětová pandemie

Velké množství dalších zdrojů uvádí datum 1918, nicméně pro “stoletou” statistiku se nám nehodí počáteční datum (jako u moru), ani datum z prostředka (jako u cholery), tentokrát je vhodné závěrečné datum.

Covid-19

https://cs.wikipedia.org/wiki/COVID-19

  • Prosinec 2019 – Začátky šíření z Čínského města Wu-han

Já vím, pro “stoletou” statistiku přeci použijeme až rok většího rozšíření do zbytku světa.

Epidemie/pandemie v číslech a v kontextu

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pandemie

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%99ipka

  • 430 př. n. l. – Epidemie tyfu v Athénách
  • 165-168 n. L – Epidemie neštovic zvaná Antoninus
  • 541-750 n. L, – Justiniánský mor
  • 1347-1353 – Morová pandemie zvaná Černá smrt
  • 1720-1721 – Poslední významná epidemie moru v Marseille
  • 1816-1826 – Cholerav Asii.
  • 1889-1890 – Ruská chřipka
  • 1855-1904 – Morová rána v Asii
  • 1918 – 1920 – Španělská chřipka
  • 1957-1958 – Asijská chřipka
  • 1968-1969 – Hongkongská chřipka
  • 2003-2006 – Ptačí chřipka v Evropě
  • 2009 – 2010 – Mexická prasečí chřipka
  • 2019 – Covid-19 (tento zdroj uvádí počátek již v listopadu)

A jedná se jen o krátký výčet (například z cholery jen jedno datum), při podrobném vyhledávání nacházím další a další data menších, ale i větších pandemií.

Anketní otázky

  1. Když jste viděli “stoletou” statistiku, zkusili jste si daná data alespoň zběžně ověřit?
  2. Podívali jste se (opět alespoň zběžně), co internet řekne na data dalších pandemií?
  3. Mihlo se Vám hlavou “na tom něco bude” – přiznávám, mě ano
  4. Pokud zahlédnete podobné zprávy, věříte jim hned, nebo si je zkusíte trochu prověřit?

Shrnutí

Již ve svém předchozím článku jsem se věnoval účelovému podávání faktů tak, aby vyzněla jinak. Ve “stoleté” statistice bylo použito ukázkové vytržení několika termínů z kontextu. A ještě vhodně vybraných (z počátku, prostředku, konce). To vše za účelem vzbudit dojem, jak pandemie není náhoda, ale pravděpodobně zásah “vyšší” moci, který přichází vždy po sto letech v roce s dvacítkou na konci. Ale co pak ostatní pandemie? Nějak to vypadá, že nás ta “vyšší” moc chce trestat/redukovat častěji.

Článek původně vyšel na osobní blogu: http://www.nogames.cz/l/pandemie-po-100-letech-aneb-neverim-zadne-statistice-kterou-jsem-sam-nezfalsoval/?fbclid=IwAR3XoZisIN_0a6jccUAwA8FJ72GZG6BZYY2SWXdIvvfVwTWqUaWGJHeq1DU


Profilový obrázek

author