Dva ruští novináři pracující pro populární prokremelský web jej v pondělí ráno zaplnili protiválečnými články a projevy nesouhlasu s ruskou invazí na Ukrajině. V den, kdy země oslavovala vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem. Články na Lenta.ru nazvaly Vladimira Putina „ubohým paranoidním diktátorem“ a obvinily ho z vedení „nejkrvavější války 21. století“.

„Museli jsme to udělat dnes. Chtěli jsme všem připomenout, za co naši dědové v tento krásný Den vítězství skutečně bojovali – za mír,“ řekl 30letý Egor Poljakov, jeden ze dvou novinářů. Poljakov, který pracuje jako ekonomický reportér v Lentě, řekl, že on a jeho kolegyně Alexandra Miroshnikovová publikovali více než 40 článků kritizujících Kreml a jeho akce na Ukrajině. Články byly krátce na to staženy, ale lze si je prohlédnout prostřednictvím webového archivačního nástroje.

Lenta je jednou z největších stránek v zemi s více než 200 miliony návštěvníků měsíčně. Je součástí neúnavné propagandistické mašinérie, která se používá k ospravedlnění ruské invaze na Ukrajinu. Lentu vlastní společnost Rambler, mediální skupina, kterou v roce 2020 koupila Sberbank, největší ruská banka, která je ve vlastnictví státu.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem. e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com