Nová taktika? Čínská ambasáda na Slovensku šíří svou propagandu formou placené inzerce


Čínská lidová republika pravděpodobně objevila novou příležitost, jak do mainstreamu zveřejňovat svůj pohled na věc. Vyzkoušela si to nedávno u našich sousedů na Slovensku. V týdeníku TREND si objednala celou stránku, kde čínský velvyslanec J. E. Lin lin šíří čínský pohled na dění v Hongkongu. TREND je slovenský týdeník o ekonomice a podnikání, určený zejména čtenářům působícím v hospodářské sféře a byznysu. Vychází od roku 1991 je na Slovensku známý i díky svým žebříčkem největších a nejúspěšnějších firem TREND Top, které sestavuje od roku 1994 a vydává také například série ročenek s přehledy trhu v jednotlivých podnikatelských sektorech.

V nedávném vydání týdeníku Trend vyšel neobvyklý PR článek. Na celé straně je text s názvem „Čína dodržuje princip jedna země – dva systémy, zahraničí by nemělo zasahovat do jejích vnitřních záležitostí.“ Text, pod kterým je podepsán velvyslanec Čínské lidové republiky na Slovenku JE LIN Lin, je psán v duchu dezinformací, které šíří Čína v souvislosti se situací v Hongkongu. V článku se například dozvíme, že demonstranti jsou prý placeni ze zahraničí. Jakýkoliv důkaz samozřejmě velvyslanec nepřináší. PR článek píše i to, že „pár jednotlivců s postranními úmysly a některá média šíří klamné zprávy, vyvolávají společenský chaos a vážně poškozují právní systém a stabilitu Hongkongu.“ Ve skutečnosti v ulicích jsou statisíce až miliony protestujících.

 „Jedná se o označený a graficky výrazně odlišný PR článek podepsaný velvyslancem ČLR. Redakci Trendu nepřísluší obsah inzerátu hodnotit. Při publikování tohoto oznámení nebylo porušeno žádné interní pravidlo vydavatelství NMH,“ reagoval na otázky Omediach.com nový šéfredaktor Trendu Tomáš Skřivánek.

 
Jan Cemper