Na Facebooku i jinde se množí příspěvky, které dávají za vinu propad automobilky Škoda české zahraniční politice v Číně. Propad má být například kvůli cestě předsedy senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu. Škodovce se také propadly v Číně tržby.
Jenže tak tomu není. Nedostatek čipů je celosvětový problém. A většina čipů se nevyrábí v Číně, ale na Tchaj-wanu. Jde především o společnost aiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC). Technologie společnosti jsou natolik vyspělé, že firma vyrábí kolem 92 % všech nejsložitějších čipů na světě. U čipů do aut jde zhruba o 55 % všech čipů. Automobilky zastavily během covidových odstávek své odběry a výrobci čipu se přeorientovali na výrobu jiných kde měli odbyt. Třeba ve spotřební elektronice, ve které byl naopak o spotřební elektroniku obrovský zájem. Jenže automobilky potřebují starší čipy, které jsou jednodušší, ale odzkoušené a spolehlivé. Automobilky se nyní rychle snaží své technologie předělat na nové čipy.
A proč má Škodovka problémy v Číně? „Současná pozice značky Škoda na čínském trhu je i nadále obtížná, čelí přetrvávající cenové válce jak ze strany prémiových segmentů, tak i ze strany místních výrobců,“ řekl vedoucí komunikace automobilky Škoda Tomáš Kotera. Kromě toho je podle něj výroba vozů Škoda i na čínském trhu stále velmi silně zasažena výpadky dodávek polovodičů, které jsou potřeba při výrobě čipů.
Nutno ještě dodat, že Škoda si nevyrábí automobily v Číně sama. Výrobu a prodej vozů Škoda na čínském trhu v rámci licence zajišťuje lokální partner SAIC Volkswagen. Podniky v Číně jsou tedy jen franšízou a automobilka Škoda účtuje franšíze peníze za své know-how.