Tisíce sdílení na Facebooku měl příspěvek s tvrzením, že 20 tankerů se zkapalněným zemním plynem (LNG) spotřebuje při cestě z USA do Evropy stejně paliva jako všechna auta na světě za rok. Pomocí reverzního vyhledávání obrázků v nástroji TinEye AFP identifikovala muže z obrázku jako německého ministra hospodářství Roberta Habecka, který je významný člen současné vládní koalice za stranu Zelených. Ministr Habeck začátkem dubna prohlásil, že Německo podporuje zákaz dovozu ruského uhlí v EU a postupně se chce zbavit i závislosti na ruském plynu a ropě.

Zkapalněný zemní plyn (LNG) je zemní plyn, který byl technickými procesy ochlazen do takové míry, že se stal kapalným. LNG má jen zlomek objemu – méně než 0,2 % – zemního plynu, a proto se může přepravovat ve velkých množstvích lodní a automobilovou dopravou.

Bez ohledu na skutečný počet tankerů, které do začátku dubna proplouvaly Atlantik, je tvrzení v příspěvku na Facebooku nepravdivé. Moderní tankery na zkapalněný plyn nespotřebovávají téměř žádnou ropu, ale ke svému pohonu používají především část svého nákladu. Množství surové ropy, které se spotřebuje pro celosvětovou roční výrobu paliva pro automobily, je mnohonásobně vyšší, a to i v případě, kdy by 20 tankerů používalo pro svůj pohon jen těžký topný olej.

Gregor Schellenberger, profesor stavby lodí a námořního inženýrství na Univerzitě aplikovaných věd v Brémách, v telefonickém rozhovoru ze dne 25. dubna 2022 pro agenturu AFP řekl: „Tanker na zkapalněný plyn není poháněn ropou, ale k výrobě pohonné energie se obvykle používá vyvařený plyn (odpařený plyn) z nádrží na zkapalněný plyn.” Odpařený plyn je zkapalněný plyn, který se během skladování v lodních nádržích vypařuje a tankery jej používají ke generování pohonné energie.

I kdyby 20 tankerů převážejících zkapalněný zemní plyn jezdilo výlučně na těžký topný olej během celé trasy z USA do Evropy, celková spotřeba ropy by činila méně než jednu tisícinu paliva, která spotřebují vozidla na celém světě za jeden rok, vysvětlil Schellenberger.

Ilustroval to na vzorovém výpočtu. Schellenberger vycházel z údajů tankeru pro přepravu LNG British Pioneer, který byl vyřazen z provozu v roce 2018 a měl přepravní kapacitu přibližně 150 000 metrů krychlových. “V našem příkladu se tento tanker pohybuje rychlostí přibližně 20 uzlů. To je 20 námořních mil za hodinu, což odpovídá překonané vzdálenosti o délce 480 námořních mil nebo přibližně 890 kilometrů za den.” Fiktivní trasa tankeru z výpočtu vede z amerického státu Louisiana do nizozemského Rotterdamu a zpět do Louisiany, což představuje celkovou vzdálenost přibližně 10 000 námořních mil nebo 18 500 kilometrů. Tuto trasu využívá mnoho tankerů i ve skutečnosti. Tanker jako British Pioneer spotřebuje v průměru přibližně 75 tun těžkého topného oleje denně, vysvětlil Schellenberger. Pro zjednodušení výpočtu předpokládal vysokou spotřebu 100 tun těžkého topného oleje za den.

Podle údajů německého Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu bylo k 1. lednu 2022 jen v Německu registrováno celkem 67,7 milionu vozů. Spotřeba pohonných hmot všech motorových vozidel v Německu v roce 2020 podle Spolkového úřadu pro životní prostředí činila 42 miliard litrů paliva.

Na Slovensku bylo podle údajů ministerstva vnitra v roce 2021 registrováno více než tři miliony automobilů.

Yves van der Straaten, generální tajemník Mezinárodního sdružení výrobců automobilů (OICA), 6. dubna v e-mailu agentuře AFP napsal, že podle údajů OICA bylo v roce 2015 na světě 1,3 miliardy osobních automobilů včetně autobusů a nákladních vozidel – tento údaj nezahrnuje dvou- a tříkolová vozidla.

Vincent Demoury, generální delegát Mezinárodní skupiny dovozců zkapalněného zemního plynu (GIIGNL), 15. dubna 2022 agentuře AFP e-mailem potvrdil, že 20 tankerů LNG by na své cestě z USA do Evropy spotřebovalo mnohem méně paliva než všechna auta na světě spolu za rok . Podle údajů energetického portálu BloombergNEF bylo v roce 2019 k výrobě paliva pro vozidla zapotřebí přibližně 42,5 milionu barelů surové ropy denně. To se rovná 15 miliardám barelů nebo 2,3 miliardy tun ropy ročně. “V nejhorším případě 20 LNG tankerů při maximální spotřebě spotřebuje za celý rok celkem 1,1 milionu tun těžkého topného oleje,” uvedl Demoury. “To není ani 0,5 % celosvětového množství ropy ročně potřebné pro silniční dopravu.”

Zdroj: AFP


author