Facebookem se momentálně šíří mapa Ukrajiny a výzva, aby si lidé všímali, z jakých regionů přijíždějí lidé z Ukrajiny. Mají to prý dokazovat poznávací značky. Ale to je nesmysl. „Na Ukrajině to funguje stejně jako v České republice. Když si koupíte automobil v bazaru, už nikdo vám na úřadu poznávací značku měnit nebude. Takže stejně jako člověk z Ostravy si může zakoupit automobil s plzeňskou SPZ, tak člověk z Mariupolu si může koupit s Lvovskou značkou. Navíc těch automobilů se značkami ze západní oblasti Ukrajiny je hodně, protože na Ukrajinu míří ojetá auta z Německa, Rakouska, Maďarska či Polska a registrována jsou obvykle v těchto oblastech. Zároveň musíme brát v potaz i fakt, že lidé na začátku války automobily ve velké skupovali, protože se chtěli dostat za hranice a v přeplněných vlacích bylo čekání i několik dní,“ vysvětlil nám specialista na trh s ojetými vozy Václav Pokorný.

To, že někdo má automobil ze západní části Ukrajiny tedy neznamená, že nebyl ohrožen válkou. Příspěvek navíc upozorňuje na to, že v Praze údajně převažují auta s SPZ „BC“. Jedná se o Lvivskou oblast. Zkratka „AT“ je zase zkratka Iwano-Frankiwské oblasti. Obě oblasti byly ostřelované ruskou armádou. Lviv (počeštělě Lvov) byl terčem opakovaně.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.