KOMENTÁŘ: Coca–Cola, Agrofert a dvojí kvalita potravin jako příklad populismu


Dvojí kvalita potravin je skutečný problém. Do Česka jsou poměrně ve velkém dováženy identicky vypadající produkty, ovšem jejich kvalita je nižší. Nejmarkantnějších rozdíl je u těch nejlevnějších potravin, které si nechávají vyrábět řetězce. „U jahodových jogurtů Clever sice bylo na první pohled vidět, že rakouský obsahuje více jahod. Asi největší rozdíl mezi českým a německým složením jsme zaznamenali u toustových chlebů. České výrobky v porovnání s německými deklarují použití mnohem většího množství přídatných látek. České chleby dopadly ve srovnání hůře. Oproti německým výrobkům obsahovaly konzervant, který by se v Německu musel deklarovat také, a kvůli použitým zlepšovacím přípravkům se do českých chlebů dostala i značně netradiční sójová nebo fazolová mouka. Stejná byla podle obalu i česká a rakouská Nutella. Pokud si tedy u nás stěžujeme, že německá Nutella má jiné složení než naše, Rakušané mají na stížnosti také nárok. Rakouská Nutella se pravděpodobně vyrábí v Itálii, česká v polském Belsku,“ píše D-Test.

Andrej Babiš, v rámci své předvolební kampaně, ve středu 22. května zveřejnil video, ve kterém srovnává různé produkty. Rybí prsty, lentilky a například i Coca – Colu. I tohoto nápoje se na okamžik zastavme. Coca–Cola totiž není úplně správným příkladem dvojí kvality.

Proč? Tak za prvé. Coca – Cola se do ČR nedováží ze zemí EU, ale pro český trh je vyráběna v ČR. Vyrábí ji společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. Andrej Babiš to dobře ví, protože v loňském roce se byl v závodě podívat a pochvaloval si, že společnost Coca – Cola investuje v ČR (Coca-Cola HBC nemá s Coca-Cola Campany nic společného). Andrej Babiš argumentuje tím, že v německé výrobku mají cukr, zatímco v ČR fruktozovo – glukózový sirup.

A teď to hlavní. Nápojářská firma Coca-Cola začala používat ke slazení svých limonád glukózovo-fruktózový sirup namísto řepného cukru v roce 2014. Největší výrobce nápojů na světě toto sladidlo používá například v mateřských Spojených státech. Tedy. Paradoxně tento slazený nápoj se v ČR blíží více „originálu“ než výrobek v Německu.

Příklad Kosteleckých uzen

Pokud by Andrej Babiš chtěl být spravidlivý, za skutečně dobrý příklad dvojí kvality potravin by si mohl vybrat například výrobky společnosti Kostelecké uzeniny koncernu Agrofert. Vždyť přece nemá se společností nic společného. „Podle Babišem zvoleného srovnání mají i výrobky Agrofertu jinou kvalitu v České republice a v Německu. Například lovecký salám v ČR má podle výrobcem dodaných výživových parametrů méně bílkovin a tuků. Salám Čeřínek od Kosteleckých uzenin obsahuje v českém výrobku zase méně bílkovin než výrobek německý,“ informuje web Seznam zprávy.

Agrofert se brání trochu kuriózně. „Při bližším pohledu na technické etikety je patrné, že jeden výrobek vyrábí Kostelecké uzeniny v Kostelci (na etiketě je označení výrobce CZ 333), druhý vyrábí společnost Krahulík ve výrobním závodě ve Studené (na etiketě je uveden výrobce CZ 12). Kostelecké uzeniny následně tento salám přeprodávají jako obchodní zboží do Německa pod názvem Böhmische Jäger Salami. Kostelecké uzeniny v Kostelci nevyrábí Lovecký salám určený k exportu do Německa,“ argumentuje Agrofert. Jenže. Ve vysvětlení společnost asi opoměla, že i společnost Krahulík v Studené patří Agrofertu a vyrábí se zde uzeniny pod značkou Kostelecké uzeniny.

Andrej Babiš by si tedy na příště mohl připravit lepší příklady. Tato argumentace je pouhý populismus.

 
Jan Cemper