Jak je to s těmi omezovači rychlosti (ISA) v autech od roku 2022?


Na sociální síti Facebook se objevují dezinformace ohledně nových povinností, které se týkají automobilek a jejich vyrobených vozů počínaje rokem 2022. Automobilky totiž budou mít povinnost do vozů instalovat různé chytré technologie. Řeč je například o omezovačích rychlosti ISA. Ty mají snížit počet úmrtí a těžkých zranění na silnicích.

„A co když budete mít zrovna urgentní zdravotní problém, vaše žena bude rodit, či vám bude krvácet dítě? To byste nešlápli na plyn a nejeli rychleji? Nebo když po vás budou střílet zločinci či islámští teroristé? To byste radši dodržovali povolenou rychlost dle přání EU, nebo pořádně šlápli na plyn, abyste se dostal do bezpečí? Když projde návrhu EU, tak prostě nebudete moci jet rychleji. Technologie auta vám to neumožní,“ ptá se například Tomio Okamura ve svém příspěvku a vyvozuje nesmyslné závěry.

 „Pokud jste byli v posledních dnech vystaveni působení českého motoristického internetu, nejspíše už vymýšlíte, jak zachovat svoje stávající auto na věky. Nebo kde si jich uskladnit pár do zásoby. Vždyť od roku 2022 nastane apokalypsa nadšeného řidiče! Každé nové auto prodané v Evropské Unii bude mít povinný omezovač rychlosti a vy budete už navěky odsouzeni ploužit se podle předpisů. A nakonec bídne zhynete rozplácnuti o protijedoucí Tatrovku, neb vám zlotřilý eurounijní vůz nedovolí zrychlit nad limit.

Tak, a teď se uklidněme, přestaňme na chvíli plánovat tajné skrýše pro brzy-určitě-ilegální auta bez omezovače, a pojďme se prostě podívat na to, co vlastně ta zatrolená EU přesně chce do našich aut nainstalovat.

Když se vydáme mimo vody českých internetů a zamíříme blíže ke zdroji, zjistíme, že technologie, o které je řeč, se jmenuje “Intelligent Speed Assistance” a je to trochu něco jiného, než bychom si mohli myslet na základě některých článků.

Ve stručnosti řečeno jde prostě a jednoduše o tempomat/omezovač rychlosti, schopný přebírat informace z navigace a systému pro rozpoznávání značek, a upravovat podle nich rychlost. Tady je možná na místě se zastavit u pro mnohé děsivého sousloví “omezovač rychlosti”. Obvykle jsme ho zvyklí vnímat jako tu věc, která vám omezí rychlost na nějakou hodnotu a výše vás prostě nepustí, děj se co děj. Tady je však reč o systému, který je již dnes (protože jsou za to body v EuroNCAP) součástí výbavy skoro všech nových aut. Tedy o zařízení, které vám umožní nastavit rychlost, kterou nechcete překročit, a když jí dosáhnete, zvýší “odpor” plynového pedálu, respektive změní jeho reakci. Pořád ale můžete nastavenou rychlost překonat, pokud šlápnete na plyn trošku víc, a na plný plyn se nestane vůbec nic,“ píše odborný web Autíčkář.cz.

 „Nejvíc dohadů vyvolal systém varování při překročení rychlosti. Inteligentní rychlostní asistent ISA (Intelligent Speed Assistance) funguje na principu čtení dopravních značek a dat z GPS. Podobný už dnes mají mnohá auta na trhu kvůli nárazovým testům Euro NCAP, kde za to dostanou víc bodů. Sleduje dopravní cedule vedle silnice a v úseku s omezením upozorní na snížení rychlosti podle značek. Navíc funguje s adaptivním tempomatem, který tím pádem není potřeba před obcí vypínat. Takže třeba u nejnovějšího Fordu Focus ubere plyn a sníží tím rychlost na padesátku. Funkce se dá ale vypnout, i u jiných výrobců navíc můžete nastavit toleranci třeba 5 km/h nad limit,“ upozorňuje web Auto.cz.

 „Zavádění nových technologií do praxe s cílem přispět k bezpečnosti silničního provozu není ničím novým. Namátkou – zavedení protiblokovacího systému (ABS od 07/2006), elektronického stabilizačního systému (ESP od 11/2011), systému měření tlaku v pneumatikách (TPMS od 11/2012), palubního systému napojeného na centrum tísňového volání (eCall od 03/2018) apod. V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi iniciativa ETSC v oblasti zavedení nových bezpečnostních standardů/systémů nepochybně přispěje k eliminaci počtu usmrcených dětí,“ chválí návrh Centrum dopravního výzkumu.

 
Jan Cemper