Především e-maily je stále rozesílán smyšlený příběh z roku 2016, ve kterém se tvrdí, že v Nejdku u Karlových Varů jsou ubytovaní imigranti, konkrétně společností Vlnap.
Text hoaxu:
„Prosím všechny, nevěřte naší vládě, že se sem nedostanou uprchlíci. U nás v Nejdku U Karlových Varů dostal německý majitel VLNAP dotaci od německé vlády na zařízení ubytovny v Husovce pro imigranty a zároveň dohodl pro ně práci v naší firmě.
Za kolik budou dělat, za míň než Češi, nebo kolik Čechů kvůli nim propustí? Nevím, zda imigranti, co dostanou status uprchlíka v Německu mohou legálně potom cestovat po Shengenu. Pokud ano, tak tady máte důkaz, kam půjdou! Jelikož většinu firem v ČR vlastní Němci, oni půjdou vstříc německé vládě. Je mi z toho zle. A neuděláme nic, je s námi konec. Děkuji za zveřejnění. K.“
Jedná se o starý příběh, ve kterém jsou očividné nesmysly. Například, že většinu firem v ČR vlastní Němci. V příspěvku nesedí ani další věci. V Husově ulici v Nejdku není žádná ubytovna. Společnost Vlnap má ubytovnu o několik ulic dále v ulici Horní. Pokud německý majitel společnosti „bere dotace za zaměstnávání uprchlíků“, je zvláštní, že společnost neustále přijímá nové lidi (1, 2, 3). Že se jedná o nesmysl nám potvrdilo jak vedení společnosti Vlnap, tak vedení města.
Hoax pochází od projektu We Are Here At Home.com, který byl na sociálních sítích jednu dobu velmi úspěšný, než ho Facebook odstranil právě kvůli šíření nepravdivých zpráv a videií.
„We Are Here At Home.com obecně zásobuje své fanoušky každodenním přísunem nenávisti, kdy je vše doprovázeno „lidovým“ jazykem, vulgarismy a zesměšňováním názorových oponentů. Tvůrci si tak plně uvědomují konkrétní cílovou skupinu, kterou se snaží oslovit. Jedinou dohledatelnou osobou skrze vlastníka domény je jistý Petr Mančík. Ten současně přebývá v Dubaji ve Spojených arabských emirátech, kde rovněž podniká a je CEO (výkonný ředitel, statutární orgán) společnosti s názvem United Arab Emirates Agency, která se mimo jiné specializuje na internetový marketing a PR. Nicméně kampaň We Are Here At Home.com není jediným počinem Petra Mančíka. Z dubajské dílny se tak objevují další iniciativy nabádající k nenávisti.
We Are Here At Home.com je kampaň podněcující k nenávisti. Diskusi k problematice migrace a islámu pouze zplošťuje do oblasti xenofobie, rasismu, náboženské nesnášenlivosti, populismu a jednoduše zpracovatelných nenávistných faktů. Prostřednictvím facebookové stránky šíří explicitní agresivní až apokalyptický obsah, který je promíchán s politickým marketingem, kdy jednotlivé osobnosti a subjekty jsou prezentovány pozitivně či negativně. Na stránce je rovněž výrazná ruská a proruská stopa a jsou sdílena ruská a proruská média. Jedná se o profesionálně realizovanou kampaň s promyšlenou publicitou a s cílením na konkrétní okruh osob. Vzhledem k použití křiklavých prvků, rétorice, která je žoviální, vulgární, agresivní a zesměšňující, cílí na jedince, pro které je tato forma komunikace o společenských problémech vítána,“ psal v té době web Hlídací pes.