HOAX: Rakušanky nosí hidžáb, aby se vyhnuly obtěžování


Pravý prostor včera přišel s hoaxem, ve kterém se píše, že „v rakouských částech s masivní migrantskou komunitou, to některé bílé dívky už vzdaly. Přestaly být Evropankami, aspoň na oko. Oblékají se jako muslimky, aby nebyly lovnou zvěří. Otcové jim to samy často doporučují.“

A jak nesmysl vznikl? Jitka Moody z Pravého prostoru se odkazuje na tvrzení jiného dezinformačního webu Infowars. Ten se opět jen odvolává na tvrzení jednoho bývalého poslance Marcuse Franze, který je znám svými kontroverzními názory na homosexualitu nebo feminismus. Když se podíváme na originální reportáž, nepřináší jakékoliv důkazy nebo svědectví, že tomu tak skutečně je. Jediným důkazem tedy je jen tvrzení bývalého poslance.

Infowars se odvolává na tvrzení exposlance o 15. obvodě ve Vídni. Tím je Rudolfsheim-Fünfhaus. Pokud se podíváme na data, zjistíme, že tento obvod není nějakou „no-go zónou“ obývanou muslimy. Turecky v této městské části hovoří 8,7% lidí. O arabštině pak v statističkách není vůbec řeč. Čtvrť je známá spíše komunitou lidí hovořících Srbsky. Pokud tedy autorka hovoří o čtvrti s masivní migrantskou komunitou, tak zkrátka 15. obvod ve Vídni takovou čtvrtí určitě není.

Realita je taková, že Rakousko naopak bojuje proti zahalování. Rakouský kabinet v říjnu, po dlouhém vyjednávání, přijal 15 nových pravidel pro rozšíření péče o děti, z nichž jedno zakazuje rodičům, aby dávali dívkám ve školce na hlavu muslimský šátek.

Podobná fáma se už šířila na českých webech jednou. Mělo jít o slova rakouského prezidenta, který měl říci, že: „Šátky by měly nosit všechny ženy, nejen muslimky. Rakouský prezident svými slovy vyvolal poprask.” Ve skutečnosti nošení šátků pro nemuslimské ženy rakouský prezident nenavrhoval. Prezident uvedl„To je právo každé ženy nosit, co chce, to je můj názor v této věci. Mimochodem, nejen muslimské ženy, všechny ženy mohou nosit šátek. A jestli bude pokračovat tato znepokojující islamofobie, pak přijde den, kdy budeme muset požádat všechny ženy, aby si vzaly šátek ze solidarity vůči těm, které ho nosí z náboženských důvodů.”

 
Jan Cemper