Společnost Coca – Cola naštvala zastánce „tradiční rodiny“ v Maďarsku. V reklamní kampani na nealkoholických nápoje této společnosti se totiž objevily páry stejného pohlaví. Na jiné je zase etiketa Coca-coly v duhových barvách.

V reakci na to se začíná objevovat hoax, který má upozorňovat na reklamu z roku 1936. V ní údajně Coca – Cola propaguje svůj produkt pod heslem „jeden národ, jedna říše, jeden drink“. To však není pravda, tato reklama je falsum. Že je to falsum dokazuje například slogan „Coke ist es“, který má být překladem sloganu „Coke is it“. Problém je, že toto heslo je sloganem společnosti až od roku 1980. V roce 1936 Coca Cola používala v Německu slogan „Stets Eiskalt“, tedy „vždy ledově chladná“. Toto falsum pochází z roku 2004 z výstavy „Coca-Cola’s nazi Advertts“. Cílem výstavy bylo seznámit lidi s pravdivou reklamou společnosti Coca Cola v nacistickém Německu. Někdo tehdy autorům výstavy poslal tento falešný obrázek.

Druhým dechem však musíme dodat, že společnost Coca- Cola byla sponzorem olympijských her v nacistickém Německu. Coca-Cola se brání, že sponzorská smlouva byla podepsána čtyři nebo pět let před olympiádou, tedy ještě v době, kdy Adolf Hitler nebyl ještě kancléřem.

Příběh nápoje Fanta

Coca-Cola se tehdy vyráběla přímo v Německu, kde bylo 43 závodů této firmy, které produkovaly 5 milionů lahví ročně. Je zajímavé, že Coca-Cola tehdy ještě nebyla zdaleka tak známá jako dnes a mnoho lidí si ji vůbec nespojovalo s USA nebo americkým stylem života. V Německu se Coca-Cola prezentovala jako místní nápoj. Jenže slibný rozvoj značky ukončil vstup USA do války proti Německu v roce 1941. Ze Spojených států se přestal dovážet sirupový koncentrát, bez kterého colu prostě nešlo vyrábět. Ředitel německé Coca-Coly Max Keith se rozhodl, že vymyslí nápoj nový, k jehož výrobě americký sirup nebude potřeba. Vznikl nápoj na ovocném základě vyrobený z ingrediencí, které byly v té době v Německu k dispozici – jablečná dužina, ovoce, sacharin a trocha cukru. Coca-Cola, která byla pořád vlastníkem výroben i samotné značky Fanta, začala po válce vyšetřovat, jak moc ředitel Keith spolupracoval s nacisty. Výsledkem vyšetřování bylo, že Keith si s nacistickými pohlaváry nikdy nezadal a snažil se své zaměstnance chránit před gestapem a jinými problémy s úřady. Samotný nápoj se rozhodla Coca-Cola dále vyrábět, a dokonce ji exportovat do USA.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.