Například i Petra Rédová sdílela rok starý článek z pochybných webů, že v ČR se otevírá nový supermarket. „Zemědělci v Česku rozjeli vlastní supermarket. Konečně, poloviční ceny. Lidl a Kaufland už mohou zavřít,“ hlásí web AAZdraví nebo Epřehledně.
Ačkoliv snaha zemědělců je bezesporu chvályhodná, nejedná se o přímou konkurenci supermarketů. Řeč je totiž o jedné farmářské prodejně Hanácký grunt. „Jsme velký podnik, máme 6600 hektarů a 170 zaměstnanců. Zaměřujeme se na tradiční zemědělství, chováme krávy na mléko a prasata. Naše produkty následně prodáváme v našem obchodě. Prodejna se nachází v bývalém statku, od toho je název Hanácký Grunt odvozen. Podnik je založený na vzájemné pospolitosti, přátelství a rodině. Známe se mezi sebou od mládí a v prodejně se potkáváme. Mám radost, že se k nám naši zákazníci rádi vrací,“ říká předsedkyně ZD Unčovice Milada Měsícová.
Sama majitelka však říká, že nemá ambice otevírat další prodejny. „Spíš by se to dalo pojmout jako franšíza, manuál pro další zemědělce. Musely by se nastavit mantinely, marže a parametry, aby obchod splňoval koncept, který chceme předat dál. U nás to vše funguje i díky cirkulární ekonomice. Máme tu kuchyň, jež vaří obědy často z toho, co se neprodá v Gruntu. Pro naše středisko vyrábí elektřinu solární elektrárna, vedeme bezodpadové hospodářství. Pro ty, co takové zázemí nemají, by vše bylo složitější,“ prozradila majitelka základ úspěchu.
Jak již tedy bylo napsáno, jedná se o chvályhodnou iniciativu. Mluvit však o přímé konkurenci supermarketům a o tom, že kvůli této iniciativě mohou supermarkety zavřít, je však hodně přehnané.