Společnost Google udělala další krok v boji s dezinformacemi. Nejnověji bude kontrolovat už i pravost, autenticitu a původ obrázků. Firma bude sice odhalovat vizuálně hoaxy, ale ověřené obrázky nebude ovšem ve vyhledávání nijak zvýhodňovat.

Fotografie a videa jsou častým zdrojem dezinformací a hoaxů. Jsou jednoduché na pochopení a vyvolávají pocit, že musí být pravdivé. Fotky se ve vyhledávači zobrazují bez ohledu na jejich pravdivost a lidé si jejich původ většinou neověřují, což může vést k špatné interpretaci.

Google se proto rozhodl, že obrázky či fotografie doplňující články bude ověřovat. Budou označeny štítkem Fact check. Po jejich rozkliknutí se objeví hodnocení. Takto nějak to bude v praxi vypadat:

Uživatel zadá do vyhledávače text ve znění například „žraloci plovoucí po ulicích Houstonu“. Na stránce se objeví obrázky a videa související s tématem. Součástí bude i hodnocení společnosti PolitiFact, která jasně uvádí, že po ulicích Houstonu neplavou žádní žraloci.

Poprvé se kontrola obrázků a videí objevila v dubnu tohoto roku. Souviselo to s vlnou dezinformací ohledně koronaviru, avšak hodnocení bylo dostupné pouze pro americké uživatele. Tentokrát je funkce spuštěna celosvětově .

Kontrolovat vizuální obsah budou nezávislé weby, které spoléhají na platformu ClaimReview. Stejná metoda se používá při obyčejném Google vyhledávání a při Google zprávách a platformu také využívá YouTube v Brazílii, Indii a USA. Google spustil funkci ověřování zpráv v dubnu 2017 .

Na druhou stranu však Google uvádí, že ověřené obrázky nebudou (!!!) při vyhledávání zvýhodňovány. To znamená, že se automaticky nemusejí nacházet na prvních příčkách, kde mohou zůstat vizuální podvrhy.

Zdroj: Antipropaganda.sk

Facebook v kampani vysvětluje, jak rozeznat falešné zprávy

Společnost Facebook v následujících týdnech spustí kampaň v zemích Evropy, Středního východu a Afriky s cílem vzdělávat a informovat lidi o tom, jak odhalit potenciálně falešné zprávy.

Facebook po konzultaci s vybranými partnery na ověřování faktů sestavil „Tři otázky, které pomohou eliminovat falešné zprávy“.

Kampaň budou provázet i vizuály, které se budou uživatelům na platformě Facebook zobrazovat a dovedou je na webovou stránku www.stampoutfalsenews.com. Tyto reklamy budou nabádat uživatele, aby se zamysleli nad informacemi, které vidí v příspěvcích, a sami sebe se zeptali:

1.Odkud to je? Když není uveden zdroj, vyhledej si ho.
2. Co tomu chybí? Přečti si celou zprávu, nejen titulek.
3. Jak se cítíš? Lidé, kteří tvoří falešné zprávy, chtějí s tebou manipulovat.

Zdroj: Omediach.com


Jan Cemper

administrator

Autor je šéfredaktorem webu Manipulátoři.cz a rovněž zakladatel iniciativy Proti projevům nenávisti e-mail: cemper@manipulatori.cz, jan.cemper@gmail.com