Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy a společnost Newton Media společně vyvíjejí nové nástroje pro měření objektivity a vyváženosti v rozhlasovém a televizním vysílání.
Projekt financovaný Technologickou agenturou ČR, jehož řešiteli jsou Fakulta sociálních věd a společnost Newton Media, vstupuje v těchto dnech do fáze realizace. Jeho cílem je vyvinout nové nástroje, které přispějí k přesnějšímu měření objektivity a vyváženosti v rozhlasovém a televizním vysílání, a to zejména v předvolebních obdobích. Na jeho konci bude podrobná metodika pro provádění kvantitativní obsahové analýzy vysílání, která bude nově zohledňovat i dosud spíše opomíjené zákonné a normativní požadavky kladené na tento druh vysílání.
Projekt, který v rámci FSV UK řeší Centrum pro mediální studia (CEMES), reaguje na rostoucí poptávku současné analytické a regulační praxe rozhlasového a televizního vysílání v ČR po ustáleném výkladu požadavků objektivity a vyváženosti. Zejména pak poptávku po vhodném nástroji pro kontrolu plnění zákonného požadavku, aby v celku vysílaného programu nebyla jednostranně zvýhodňována žádná politická strana, a to s přihlédnutím k jejímu reálnému postavení v politickém a společenském životě.
„Naše pracoviště se dlouhodobě snaží přispívat ke kultivaci mediální sféry, získáním grantu TA ČR se toto úsilí dostává na vyšší úroveň. Tématu měření objektivity a vyváženosti se můžeme věnovat intenzivněji a dlouhodoběji, posunout ho spolu s aplikačním garantem do fáze vývoje nové metodiky, kterou čeští vysílatelé i regulátoři velmi potřebují. Navíc jde o téma pozorně sledované i mimo akademickou a žurnalistickou komunitu a my už se nemůžeme dočkat dalšího kola konzultací s odbornou veřejností,“ uvedl za FSV UK vedoucí řešitel projektu Jan Křeček.
Dlouhodobě chybějící konsensus v této oblasti přispívá k nejistotě na straně vysílatelů, k nespokojenosti samotných politiků a v důsledku toho i k poklesu důvěry v klasická média u široké veřejnosti. A to přesto, že význam těchto médií ve veřejném prostoru ve věku sociálních sítí stoupá.
„Zapojení do projektu společně s FSV UK je pro nás vítanou příležitostí zúročit dlouholeté zkušenosti s tím typem analýz, na které je projekt zaměřen. Sami pociťujeme potřebu prohloubení metodologických východisek, na nichž je měření objektivity a vyváženosti médií postaveno, k čemuž nabízí propojení s akademickým pracovištěm ideální předpoklady. Jako aplikační garant dá Newton Media k dispozici své know-how a moderní technologie pro zpracování a analýzu mediálních dat,“ uvedl Ivan Vodochodský, vedoucí řešitelského týmu Newton Media.
Výstupy projektu budou nabídnuty k využití v první řadě samotným regulačním orgánům (zejména Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, Radě České televize a Radě Českého rozhlasu), ale také široké obdobné veřejnosti včetně zpracovatelů mediálních analýz. Pozitivní přínos lze očekávat i na straně samotných vysílatelů, jejich posluchačů a diváků. Výsledky projektu budou dále využitelné v oblasti vědy a výzkumu v rámci mediálních studií, a rovněž při profesní přípravě budoucích novinářů a mediálních analytiků.
Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…
Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…
Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…
Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…
„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…
Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…