Na Facebooku se momentálně šíří, že Evropská komise zamýšlí zakázat opravy vozů starších 15 let. Tím by donutila majitele těchto automobilů si pořídit auto nové. „Tak poté co EU přišla s plánem, že auto které nebude mít dva roky technickou, bude prohlášeno za neopravitelné, nově každé auto starší 15 let bude mít de facto zakázáno opravy. Takže vám auta nezakáží, jen vám zakáží je opravit, neprojdou technickou a pak je prohlásí za neopravitelné a budete je muset sešrotovat,“ píše se v příspěvku.

Jenže se jedná o nesmysl. „Komise nenavrhla žádný právní předpis, který by zakazoval opravovat, či dokonce používat vozidla starší 15 let nebo vozidla jakéhokoli jiného stáří. Tvrzení v tomto smyslu jsou zcela neopodstatněná,“ řekl nám Václav Lebeda, tiskový mluvčí zastoupení Evropské komise v České republice.

Emma Babin, právnička v oblasti životního prostředí a energetiky z francouzské kanceláře Gossement Avocats, kterou agentura AFP kontaktovala 25. ledna 2024, rovněž uvedla, že „žádná patnáctiletá lhůta v textu neexistuje“.

Jsme jednoznačně pro to, aby byla vozidla opravitelná a aby se tak dělo. Smyslem několika navrhovaných ustanovení je umožnit jednodušší opravy automobilů, například tím, že by výrobci poskytovali detailní návody, jak opravit či nahradit některé části vozů,“ uvedlo zastoupení Evropské komise v ČR pro agenturu AFP.

„Pokud však vlastníte rozbité auto, které se nedá opravit, navrhované nařízení by stanovilo, že se ho musíte zbavit zodpovědně tím, že ho pošlete do zpracovatelského závodu k sešrotování, a ne že ho například necháte rezivět v přírodě nebo dokonce ve své garáži, kde z něj mohou unikat toxické látky,“ vysvětlilo zastoupení.

Podle Lebedy ze zastoupení EK v České republice návrh „míří na nekalé praktiky, kdy jsou z částí havarovaných aut smontována celá vozidla, jež se následně prodávají jako ojeté vozy s falešnou dokumentací“.

Navíc je tato revize předpisů EU o vozidlech s omezenou životností prozatím pouze ve fázi návrhu. Text musí být přijat většinou odevzdaných hlasů v Evropském parlamentu a kvalifikovanou většinou v Evropské radě.

V rámci tohoto hlasovacího systému musí pro návrh hlasovat 55 % členských států (což odpovídá 15 z 27 členských států) a členské státy, které návrh podpoří, musí představovat nejméně 65 % obyvatel EU.

Více na AFP


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.