Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Categories: Komunikace

Esej o kritickém myšlení

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google

Sázím na jedince, na každého z vás. Na nezávislou, individuální inteligenci, která může svobodně zkoumat i sebevětší pitomost.

Hned na začátku je třeba říct, že dezinformace byly, jsou a budou nedílnou součástí internetového prostoru a je třeba se s tím smířit. Prostě proto, že internet je svobodným, neregulovaným prostorem a takovým by měl i zůstat.

Pokoušet se cenzurovat internet, blokovat určité „nepohodlné“ weby, nebo umožňovat k síti přístup jen neanonymně, je dle mého soudu výrazně větší chybou, která napáchá ve svém důsledku více škody, než vystavení se možnému setkání s dezinformací. Stejně jako pokoušet se vyvrátit každou fámu, každý hoax, který nás prosviští je sice úctyhodná, přesto ale marností zavánějící sisyfovská práce.

Jedním dechem je třeba dodat, že taková svoboda s sebou nezpochybnitelně přináší i odpovědnost. Co mám na mysli?

Jistě znáte otřepané přísloví „Dáte-li člověku rybu, nakrmíte ho pro tento den. Když ho naučíte ryby chytat, nasytíte ho na celý život.“ Pro naše účely ho ale můžeme parafrázovat třeba takto: „Vyvrátíte-li jednu dezinformaci, ochráníte člověka jeden den před lží. Když ho naučíte, jak lež a dezinformaci odhalit, uchráníte ho před nesmysly na celý život.“

Chci tím říct je, že čím déle se fenoménem manipulací a lží na internetu zabývám, tím více sílí moje přesvědčení, že není úkolem státních úředníků, nebo nedejbože novodobých cenzorů vyvracet fámy, vtípky, hoaxy a dezinformace. Naopak by se stát měl důrazně bránit a zasahovat proti skutečně ohrožujícím pokusům o vměšování se – například pokusům o ovlivňování voleb hackery, jak se v poslední době děje, stejně jako jiným hybridním hrozbám.

Zásadním a smysluplným úkolem, který by si zodpovědný stát v této oblasti měl vzít na bedra, je ale důrazně se zasadit o vzdělání svých občanů na poli mediální gramotnosti a kritického myšlení.

Ano, sázím v toto ohledu na jedince. Na nezávislou, individuální inteligenci každého z nás, která může svobodně zkoumat i sebevětší pitomost.

Na jedince, který si je vědom toho, jak média fungují, kdo je ovládá a jaká je jejich agenda. Stejně tak zná principy, na kterých stojí informační válka, co je propaganda a s jakými principy pracuje. Právě kritické setkávání se s bulvárními aspekty médií, falešnými zprávami a dezinformačními weby může posloužit mediálně gramotnému člověku jako skvělé intelektuální očkování.

Shrneme-li to ještě jednou, řešení nenajdeme v sebelépe myšlené cenzuře a nálepkování, ale především v systematickém posilování mediální gramotnosti a kritického myšlení, ve školách i jinde. Chápat a kriticky vyhodnocovat různé aspekty mediálního světa, to je oč tu běží. Bez tohoto se nelze dál posunout.

Za tuto reklamu odpovídá společnost Google
Petr Nutil

Žurnalista, autor knih Média, lži a příliš rychlý mozek a Jak neztratit rozum v nerozumné době, zakladatel manipulatori.cz.. Podpořte mě na Patreonu!

Recent Posts

Ne, Ukrajinka nevyhrála mistrovství světa v sexu

Prokremelští aktivisté se snaží vytvořit obraz Ukrajiny jako dekadentní země bez morálních zábran. V tomto…

20 hodin ago

Litevský chlapec jako oběť české munice? Trikolora se za nesmysl neomluvila

Jak už jsme psali, sociální sítě v Česku zaplavila fotografie posmutnělé chlapecké tváře provázené popiskem:…

2 dny ago

Za socialismu prý bylo všechno lepší. I popelnice

Starší generace často nejen na sociálních sítích vzpomíná, co prý vše bylo za komunismu lepší.…

2 dny ago

Rajchl dává za příklad Rumunsko, to se však euro chystá přijmout

Předseda PRO Jindřich Rajchl se netají, že je odpůrcem toho, aby Česká republika přijala měnu…

3 dny ago

Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací, varují zpravodajci a experti

„Rusko vydává nejméně 1,5 miliardy USD na šíření falešných zpráv a dezinformací o Ukrajině, volbách,…

4 dny ago

Kam se vydalo Slovensko? Kandidát na ředitele slovenské televize se ptal, zda existují důkazy, zda je země kulatá

Na Slovensku se dějí věci. Blízký spolupracovník slovenské ministryně kultury Martiny Šimkovičové Lukáš Machala dal…

5 dny ago
Za tuto reklamu odpovídá společnost Google