Přestože jejich hlavním úkolem je vytvářet informační chaos, prokremelská média si dokáží na šíření falešných zpráv i slušně vydělat. A nejen ta prokremelská. Příkladem z minulosti mohou být zvěsti z makedonského města Veles. V roce 2016 tu totiž parta lidí produkovala – před prezidentskými volbami v USA – desítky zpráv pro americké čtenáře. Jak tvrdí jeden z autorů, údajně dokázal na reklamách vydělat více než 2 500 dolarů denně.

Špatně na tom nejsou tedy ani prokremelská média. Kolik peněz z reklam proudí na účty dezinformačním médiím zjišťovala společnost Omelet. Tato společnost mezi lety 2017 a 2018 sledovala několik ruských médií, včetně RT, NTV, Rossija 1, TV Zvezda a dalších. Analytiky zajímalo, kolik tato média jsou schopny vydělat z reklam zobrazujících se při sledování videí na platformě Youtube.

Na to, aby médium mohlo na reklamách vydělávat, musí splňovat určité podmínky (například minimálně 4 000 odběratelů). V praxi platí, že čím více zhlédnutí video má, tím více peněz vlastník získá. Kolik tedy vydělávají zkoumaná proruská média na Youtube? Podle Omelet to bylo v letech 2017 a 2018 přibližně sedm milionů dolarů. Největší podíl na zisku byl na jejich anglických a ruských mutacích, ale za touto obrovskou sumou stojí i jejich španělské či arabské verze.

Spolupráce s Kremlem se vyplatí i Youtube. Zatímco dezinformačním médiím se podařilo vydělat sedm milionů dolarů, Youtube díky nim za stejné období vydělal jen o milion dolarů méně. Zarážející je i obrovské množství videí, které dokážou vyprodukovat. Zkoumané kanály za celou dobu své existence nasbíraly více než 30 miliard zhlédnutí. Pokud šlo o jeden společný kanál, ocitl by se na 3. místě v žebříčku sledovanosti, píše se v  studii.

Článek původně vyšel na webu Antipropaganda.sk