Jana Zwyrtek Hamplová se stala jedním z dalších lidí, kteří se koncem února jako kouzelným proutkem přeorientovali ze šíření dezinformací o COVID-19 na šíření dezinformací o lidech prchajících z Ukrajiny před válkou. Na Facebooku přispěchala s velmi nevěrohodným příběhem, jak supermarkety jsou plné lidí z Ukrajiny s plnými košíky, zatímco tiché české maminky mají prázdné košíky. Jak poznala lidi z Ukrajiny na první dobrou, už nenapsala. Na místě samozřejmě podle všeho neprovedla ani sociologickou studii, jak často chodí nakupovat lidé z Ukrajiny a lidé z Česka a jestli se náhodou ti z Ukrajiny nechystají na nějakou dlouhou cestu, třeba domů.

Podobný příspěvek koluje i na Instagramu. Tam dokonce Ukrajinci se domáhali zaplacení nákupu a když se tak nestalo, chtěli rodině rozmlátit auto. Jako by autor nevěděl, že dle logiky dezinformátorské Ukrajinci vše dostávají zadarmo. Je však také možné, že nějaká Ukrajinka se skutečně domáhala zaplacení. Za pokladny supermarketů totiž přibývá pokladních právě z Ukrajiny. V tom případě by teoreticky se snažila i ostraha zabránit opuštění areálu supermarketu.

297871583 5282926165160109 6135251844703552692 n


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.