Británie nezapomíná na kauzu Skripal: 200 000 liber pokuta a odmítnutí akreditace zpravodajci RT


V návaznosti na kauzu Skripal provedla nedávno Velká Británie dva rázné kroky vůči ruské státní televizi RT. Britský úřad pro kontrolu médií uložil ruské státní televizi Russia Today pokutu 200 000 liber za nedodržení nestrannosti. V prosinci 2018 britský úřad pro média Ofcom došel k závěru, že stanice RT porušila pravidla nestrannosti v několika pořadech vysílaných po útoku v anglickém městě Salisbury. Nyní sáhl k pokutě.

Na začátku července navíc organizátoři Globální konference o svobodě tisku (Global Conference for Media Freedom) odmítli udělit akreditaci korespondentovi agentury Sputnik a rovněž zpravodajci již zmíněné ruské státní televize RT. Oficiálním důvodem byla jejich „aktivní role při šíření dezinformací“.

 Reuters poznamenává, že vztahy mezi Moskvou a Londýnem jsou nejhorší od dob studené války. Vztahy jsou velmi špatné, především kvůli otravě Sergeje a Julije Skripalových. Připomeňme, že dne 3. března 2018 odpoledne přiletěla Julija Skripalová z Ruska na Letiště London Heathrow. Následující den byli nalezeni v bezvědomí na veřejné lavičce procházejícím lékařem a sestřičkou. Byli převezeni do okresní nemocnice v Salisbury, kde personál konstatoval, že byli oba „otráveni nervovým jedem“. 12. března 2018 prohlásila premiérka Theresa Mayová, že došlo k otravě nervovým jedem Novičok, který byl vyvíjen v Rusku, a vyžádala si okamžité vysvětlení od ruské vlády („do zítřejšího večera“) a požadovala okamžité kompletní odhalení programu vývoje Novičoku vůči Organizaci pro zákaz chemických zbraní. To se nestalo. 17. března 2018 mluvčí ministerstva zahraničí Ruské federace Marija Zacharovová popřela, že by Sovětský svaz nebo Rusko vyvinulo jed s daným názvem, a ve vysílání stanice Rossija 24 za možný zdroj chemikálie naopak označila Česko, Slovensko, Švédsko anebo Velkou Británii. Uvedla, že tyto země jsou schopny takovou látku vyrobit.

 
Jan Cemper