„Bodaj by sme aj my mali takých Kokotov!“ Tak zněla glosa Karola Poláka po vítězství německého sprintera Manfreda Kokota. Však pozor na ta splněná, ale nepochopená přání.

Příspěvky o levném polském benzínu se to na Facebooku v poslední době jen hemží. Jeden z nich má přes 4 tisíce sdílení. Je pravdou, že je benzín v Polsku nejlevnější z celé EU, ale není na tamější trh dodáván z Litvínova. Pro polský trh ho vyrábí společnost PKN Orlen benzín v rafinérii v Płocku. A v době, kdy cena ropy na trzích stoupá, tak cena benzínu v Polsku klesá.
Nutno podotknout, že v roce 2018 dosadila vládnoucí strana Právo a spravedlnost svého člena Daniela Obajtka do ředitelského křesla polostátní firmy PKN Orlen. Bez zajímavosti není ani fakt, že cena benzínu v Polsku začala klesat dva měsíce před parlamentními volbami, které se konají 15. 10. 2023 a vládnoucí strana Právo a spravedlnost by se i nadále chtěla udržet u moci.

Vzhledem k rostoucí ceně ropy, mohou po 15. 10. 2023 v Polsku očekávat rapidní nárůst cen pohonných hmot stejně tak, jak tomu bylo v Maďarsku.

Co se týká cen na českých čerpacích stanicích, tak si nemůžeme vůbec stěžovat. Pomineme-li fakt, že jsou na Maltě již tři roky státem regulované ceny a v Polsku krátkodobě nepřímo vládní stranou, tak ČR má osmý nejlevnější benzín ze všech 27 zemí EU. A co z toho všeho plyne? Od 1. 8. 2023 se vrátila spotřební daň z nafty ze snížené hodnoty 8,45 Kč/l na 9,95 Kč/l. To je o 1,50 Kč/l. Cena u čerpacích stanic vzrostla během prvního týdne o 2,30 Kč/l a za měsíc o 5 Kč/l. Cena ropy na burze stoupá. I přesto všechno máme jeden z nejlevnějších benzínů v EU.

Autor: Milan Tomsa, doplnil Jan Cemper


author